Iarna începe să se instaleze. Atenție, șoferi!

0
1808

Odată cu venirea iernii, sezonul în care şofatul implică mai multă atenţie decât oricând – polei, zăpadă, gheaţă, ceaţă… factori ce facilitează producerea de accidente, poliţiştii vă transmit câteva sfaturi şi recomandări de siguranţă rutieră, pornind de la modul în care trebuie pregătit autovehiculul, până la recomandări în ceea ce priveşte condusul preventiv.

– Este recomandat ca, înainte de a începe iarna, să vă duceţi maşina în service pentru o verificare.

– Echipaţi-vă întotdeauna automobilul cu anvelope de iarna înainte de scăderea temperaturilor! Anvelopele de iarna funcţionează cel mai bine la temperaturi de sub 7 grade Celsius. Totodată, verificaţi gradul de uzură şi vechimea anvelopelor de iarnă.

– Informaţi-vă despre anvelopele “all season”. Nu toate sunt, în realitate, adecvate şi pentru gheaţă şi zăpadă.

– Păstraţi în maşină lanţuri antiderapante! Nu ezitaţi să le folosiţi atunci când drumul este acoperit cu gheaţă sau zăpadă.

– Verificaţi presiunea din pneuri, inclusiv din roata de rezervă. Presiunea în anvelope trebuie să se afle în normele recomandate de producători.

– Curăţaţi farurile şi stopurile şi verificaţi dacă acestea funcţionează.

– Aveţi grijă ca ştergătoarele să funcţioneze bine şi să existe suficient lichid pentru curăţarea parbrizului. Achiziţionaţi un lichid de parbriz care să reziste la temperaturi scăzute (recomandat: cel putin -20 grade Celsius).

– Curăţaţi parbrizul, luneta şi geamurile laterale şi aveţi grijă să rămână curate, pentru o cât mai bună vizibilitate.

– Verificaţi dacă bateria este încărcată.

– Verificaţi nivelul antigelului din lichidul de răcire al motorului.

– Aveţi grijă ca uleiul de motor să işi menţină fluiditatea! La temperaturi scăzute vâscozitatea uleiului creşte şi poate îngreuna lubrifierea motorului, mai ales când maşina stă multă vreme nepornită.

Dacă plecaţi la drum:

– Conduceţi preventiv! Adaptaţi permanent viteza la condiţiile de drum şi trafic! Fiţi atenţi la condiţiile de drum şi la ceilalţi participanţi la trafic. Pe carosabil alunecos, limitele de viteză sunt dictate mai degrabă de prudenţă: circulaţi cu o viteză care să vă permită să aveţi suficient timp de reacţie în caz de pericol.

– Păstraţi o distanţă suficientă faţă de maşina care circulă în faţă. Distanţa de frânare în condiţii de carosabil umed ori acoperit de polei, gheaţă, zăpadă sau mâzgă este mult mai mare decât pe carosabil uscat, putând să crească şi de până la 10 ori!

– Niciodată nu bruscaţi maşina pentru că riscaţi să pierdeţi controlul! Nu viraţi brusc, nu acceleraţi sau frânaţi brusc!

– Nu acceleraţi puternic şi nici nu opriţi în timp ce urcaţi o pantă pentru că puteţi pierde aderenţa.

– Nu frânaţi brusc în timpul virajelor, pentru a evita deraparea. De asemenea, luaţi piciorul de pe acceleraţie dacă simţiţi că pierdeţi controlul.

– Utilizaţi frâna de motor când drumul este alunecos! Învăţaţi să folosiţi frâna de motor (trecerea succesivă în trepte de viteză inferioare) atunci când este cazul. În anumite situaţii, poate fi mai eficientă decât apăsarea pedalei de frână.

– Păstraţi-vă calmul la volan! În condiţii meteo nefavorabile, dar şi în preajma Sărbătorilor de iarnă, traficul devine aglomerat şi obositor. Planificaţi-vă eficient traseul şi utilizaţi maşina doar atât cât este nevoie pentru a vă întoarce cât mai repede cu cadourile pentru cei dragi.

– Nu utilizaţi niciodată sistemele de pilot automat (cruise control) pe carosabil umed sau acoperit cu gheaţă sau zăpadă.

– Nu plecaţi la drum obosiţi! De asemenea, pe vreme rece, nu faceţi foarte cald în maşină, deoarece poate fi stimulată starea de somnolenţă. Deschide ocazional geamul pentru a aerisi în interiorul maşinii pe durata călătoriei.

– Dacă drumul nu este curăţat, evitaţi să circulaţi pe urmele lăsate de autovehiculele din faţă, deoarece zăpada tasată este mai alunecoasă decât cea proaspătă. (Poliția Română)