Cu o floare nu se câștigă alegerile

0
794
Liberalii vrânceni s-au remarcat în luna martie printr-o intensă campanie de dăruit flori. Au dat ”fără număr”, de pe 1 martie și până pe 8 martie, cam prin tot județul. Principalii actori ai telenovelei florilor au fost candidatul PNL la Primăria Focșani, Ion Ștefan, și președintele PNL Vrancea, Cătălin Toma. Acesta din urmă nu a fost mereu disponibil și și-a trimis mesageri cu flori, în special tineri, în genul lui Oprișan care dă mereu flori dar el nu este prezent (doar prin intermediari). În schimb, Ion Ștefan a dat dovadă de rezistență și a bătut orașul în lung și-n lat, de dimineața până seara, cu mii de flori. Are nevoie de notorietate, trebuie să-l știe focșăneanul, că se apropie data de 5 iunie.
”Mersul pe jos face piciorul frumos”, spun românii. În cazul lui Ion Ștefan, atâția kilometri făcuți în cele 8 zile au însemnat posibilitatea de a intra în contact cu focșănenii, mai ales cu femeile. Și, implicit, de a se face cunoscut în rândul alegătorilor. Dar, în același timp, ”cu o floare nu se face primăvară”, mai spun românii. Adică faptul că a împărțit mii de flori timp de 8 zile, prin tot orașul, nu înseamnă că focșănenii se vor îmbulzi la urne și vor pune ștampila pe Ion Ștefan, după această ”floriadă”. Este de înțeles avântul candidatului PNL, mai ales în contextul lipsei de notorietate. Dar alegerile, pregătirea campaniei, strategia electorală sunt mult mai mult decât plimbările cu flori prin oraș. Un oraș, Focșaniul, anost, într-adevăr, ce trebuia puțin însuflețit. Un oraș pe care candidatul liberalilor vrea să-l transforme, dacă va ajunge în fotoliul de primar. Este, însă, destul de greu să ajungă acolo. Pe lângă arhicunoscutele metode și instrumente pe care le au PSD&Oprișan la dispoziție, opoziția a fost, în general, moale, puțin agresivă, lipsită de vigoare, mâncată de tensiuni interne și interese obscure. Un candidat care vrea să câștige în fața mașinăriei PSD are nevoie de consilieri buni, de strategie aplicată, de oameni de încredere în jurul său, de capacitate de efort, de o bună cunoaștere a orașului și a locuitorilor săi. E bună și o floare, sunt binevenite și câteva mii de flori, bomboane, mărțișoare, cărți poștale. Dar unde este strategia? Unde sunt aparițiile publice, evenimentele care să poată prinde la presă și la alegători, mesajele marcate și remarcate de ziariști și nu cele publicate pe rețelele de socializare de candidat și echipa sa? A fost o conferință de presă de prezentare, acum câteva luni (și aceea timorată), și gata. Dacă tot se arată dispus la muncă, alergătură, tăvăleală, atunci un asemenea candidat ar trebui să apară cu evenimente/ mesaje/ abordări direct în fața presei și, implicit, a cetățenilor, cu riscurile de rigoare, bineînțeles. Greșelile inerente și corecturile aferente se pot face în această perioadă de pre-campanie. Apoi, din 6 mai, articolele de presă bazate pe contracte de publicitate electorală nu mai au același impact și aceeași credibilitate în rândul votanților. Că, la urma urmei, ăsta este scopul unei ”știri” care are legătură cu un candidat – votul.
Trecând de la municipiu la județ, președintele PNL Vrancea și-a stabilit mesajul și atitudinea. ”Construim împreună” este un slogan care i se potrivește lui Cătălin Toma și stilului său liniștit, necombatant. Liderul PNL a ales să invadeze, practic, rețelele de socializare cu fotografii și mesaje scurte. Nu e rău dar, ca totdeauna, ce e mult strică. Vedem aceeași monotonie de mesaj și imagine, fără zvâc, fără impact electoral. E, parcă, o lipsă de imaginație atât din partea candidatului PNL la șefia Consiliului Județean Vrancea cât și din partea oamenilor din jurul său care, teoretic, ar trebui să mai știe câte ceva despre imagine publică, campanie electorală și altele asemenea. La fiecare postare citim cam același text, câteva fraze în care se schimbă, de cele mai multe ori, doar numele candidatului și al localității. Cu președintele Cătălin Toma peste tot. Îmi amintesc de fotografiile și afișele cu Oprișan peste tot, cu toți, singur sau cu alții în jurul lui, un factotum al PSD. Cătălin Toma tinde să o ia pe același drum, cu o campanie pur personală, un fel de cult al personalității, cu rădăcini roșii. La cravată, în pulover sau în costum popular, Cătălin Toma ”construiește împreună” peste tot. Partidul Național Liberal e și el pe acolo, pierdut pe fundal. S-a văzut că rețelele de socializare pot aduce rezultate electorale dar numai ”feisbuciada” personală nu rezolvă ecuația urnelor. Dacă s-ar alege președintele CJV doar pe internet, atunci Cătălin Toma ar avea șanse însemnate. La capitolul apariții publice/ mesaje/ știri, liderul PNL Vrancea stă puțin mai bine decât colegul său de la municipiu, adică doar pe o treaptă mai sus. Atât. Ar putea avea o tactică secretă de câștigare a alegerilor în Vrancea, la fel ca Ion Ștefan?
PS – la ceva timp după scrierea acestui text, cu o oră înainte de publicare, am văzut o nouă pagină de Facebook a candidatului PNL la Primăria Focșani. Am văzut niște pătrățele albe, pe un fundal gri, un insert gen gaura cheii (poate inspirată de la PNȚCD) și un mesaj, forțat în context, dar, poate, subliminal – ”Deschidem orașul”. Plus fotografia nefericit aleasă, întinerită, cu omul în cămașă roz, cu mânecile suflecate și cu mâinile întinse. Se observă concepția de marketing politic ”dă București”, cu teoriile din cărți, de multe ori nepotrivite specificului vrâncean. Au mai încercat și alții. O simplă constatare – Ion Ștefan nu este Alin Trășculescu. Ion Ștefan nu trebuie transformat, cu forța, în model masculin după care să se uite femeile, indiferent de vârstă. Campania personală/ electorală a lui Ion Ștefan nu poate fi pe aceleași coordonate precum campania lui Alin Trășculescu. Dacă specialiștii în imagine/ marketing politic/ campanie electorală au identificat însușirile/ mesajele/ atitudinea care i se potrivesc lui Ion Ștefan, atunci nu ar mai trebui să-l ducă pe un drum care nu i se potrivește.