Vrancea, capitala educației timpurii

0
127

Asociația OvidiuRo, în parteneriat cu Inspectoratul Școlar Județean Vrancea, anunță încheierea Atelierelor de Vară Șotron 2019 – un modul educațional implementat pe perioada vacanței de vară la nivel național și adresat copiilor de 3-6 ani din comunități defavorizate. În Vrancea, 36 de Ateliere Șotron susținute de peste 90 de profesori – voluntari din județ au avut loc în lunile iulie și august, cu un total de 460 de copii – majoritatea din medii rurale și urbane defavorizate – care au beneficiat de două săptămâni de învățare prin joc, lectură și experimente, la grădiniță. Vrancea este al doilea județ ca număr de Ateliere susținute vara aceasta, după Alba.

În continuarea Atelierelor, săptămâna aceasta are loc la Focșani conferința regională și de bune practici Educație timpurie de calitate pentru fiecare copil, la care participă și Betsy Grob (SUA), specialist în educație timpurie. Evenimentul face parte din calendarul de activități în cadrul proiectului Vrancea, Capitala Educației Timpurii. Proiectul își propune ca, printr-un set concentrat de intervenții, să aducă educația timpurie pe agenda publică și să susțină, astfel, creșterea calității educației preșcolare pentru toți copiii. Acțiunile se desfășoară în parteneriat cu Inspectoratul Școlar Județean Vrancea, Consiliul Județean Vrancea, Primăria Municipiului Focșani și cu Facultatea de Psihologie și Științele Educației, filiala Focșani a Universității din București. Vrancea este al treilea județ-capitală a educației preșcolare, după Maramureș (2018) și Dâmbovița (ianuarie – iunie 2019).

Faptul că am reușit să aducem Capitala Educației Timpurii în Vrancea, alături de OvidiuRo, este o provocare pe care o acceptăm cu bucurie. Ca și până acum, voi susține fiecare profesor și voi încuraja fiecare activitate care ne aduce mai aproape de educația de calitate – pe care suntem datori, ca dascăli, să le-o oferim copiilor.” a declarat prof. Dorin Cristea, inspector școlar general, Inspectoratul Școlar Județean Vrancea. „Suntem mândri de profesorii care au organizat anul acesta un Atelier de Vară în Vrancea, le mulțumim pentru mobilizare și pentru tot ce le-au oferit copiilor, pe perioada vacanței; totodată, îi încurajăm să facă tot ce le stă în putință pentru a maximiza noul curriculum pentru educație timpurie, astfel încât fiecare copil să fie cât mai bine pregătit pentru școală.” a declarat prof. Aurel Șelaru, inspector școlar general adjunct, Inspectoratul Școlar Județean Vrancea.

Tema Atelierelor Șotron din acest an a fost Lumea vie – plante și animale, iar în fiecare zi copiii și profesorii au explorat prin activități integrate ceea ce ne înconjoară, de la firul ierbii până la stele. În ateliere s-au aplicat multe elemente din noul curriculum pentru educație timpurie, recent aprobat. Obiectivul Atelierelor a fost acela de a crea o comunitate de învățare cu scopul de a dezvolta autonomia în învățare a copiilor, de a încuraja cooperarea, de a aprofunda cunoștințe și, de asemenea, pentru a le deschide poarta spre cunoaștere acelor copii care nu au alte experiențe de învățare pe timpul verii. Maria Gheorghiu, Cofondator Asociația OvidiuRo: „Vrancea preia ștafeta de Capitală a Educației Timpurii într-un moment – cheie pentru educația preșcolară din România: avem un curriculum nou, care stabilește cadrul pedagogic pentru dezvoltarea copiilor de la naștere până la 6 ani. Primii ani de viață ai copiilor reprezintă o perioadă critică de dezvoltare în care se construiește fundația pentru competențele cheie. Vrem să ne asumăm un rol activ și constructiv în județul Vrancea și vom co-organiza aici numeroase întâlniri de lucru locale dar și traininguri și ateliere regionale centrate pe modalități practice de implementare a noului curriculum, precum și pe dezvoltarea limbajului, a comunicării și a premiselor citirii și scrierii. Aș vrea să le felicit pe toate educatoarele din Vrancea care vara aceasta au organizat un Atelier Șotron Faptul că Vrancea este al doilea județ, din cele 37, ca număr de Ateliere, ne dă încredere că suntem exact unde trebuie să fim – acolo unde primii care pot genera o schimbare, profesorii, sunt pregătiți și dispuși să ni se alăture.

Activitățile din cadrul Atelierelor au fost susținute cu materiale educaționale puse la dispoziție de OvidiuRo (de la numeroase cărți ilustrate de ficțiune sau non-ficțiune la hărți, lupe, magneți, kituri de germinare și de igienă sau cărți pentru copii, acasă), materiale ce au rămas în grădinițe și vor fi folosite de copii, în noul an școlar. De asemenea, profesorii au participat la cel puțin unul din trainingurile regionale, județene sau locale dedicate Atelierelor, susținute de trainerii și profesorii-formatori OvidiuRo în lunile iunie și iulie. (sursa: Asociația OvidiuRo)