IPJ Vrancea – Acțiune de prevenire a abuzurilor și violențelor asupra copiilor

0
221

În perioada 4-7 noiembrie 2019, polițiștii din cadrul Compartimentului de Analiză și Prevenire a Criminalității Vrancea au desfășurat activități în patru unități școlare de pe raza județului, în cadrul campaniei ”19 zile de prevenire a abuzurilor și violențelor asupra copiilor și tinerilor”.    Aceștia au purtat discuții cu tinerii pe diverse teme, printre care bullying-ul și abuzul în mediul școlar, neglijența copiilor, exploatarea prin muncă a copiilor, pedeapsa corporală, vânzarea copiilor, prostituția infantilă, pornografia infantilă și traficul de copii.

Bullying-ul este una dintre cele mai complexe forme de comportament agresiv și violență. Cu toate acestea, nu fiecare act de violență este o acțiune de bullying. Principala caracteristică a bullying-ului este relația de putere asimetrică și dezechilibrată dintre cei care agresează și cei care sunt agresați. În plus, nu este ocazional sau un eveniment singular, ci un tipar comportamental, care se repetă în timp, împotriva aceleiași copil. Avansând repede în ultima decadă, comunicarea digitală a devenit un mijloc vital de exprimare pentru tineri și copii, o platformă pentru întâlniri virtuale și relații sociale între ‘nativii digitali’. Cu toate acestea, spațiile de comunicare online poartă riscuri multiple pentru bullying. Bullying-ul cibernetic denotă utilizarea mediilor electronice (Internet, telefoane inteligente, email-uri, rețele sociale, programe de mesaje text/chat, platforme foto și video și pagini de internet), pentru a răni o altă persoană. Acestea pot include mesaje de intimidare, insulte, hărțuire sexuală sau ridiculizare și ocară. În contrast cu bullying-ul tradițional, o trăsătură comună a acestora este anonimatul frecvent al agresorilor cibernetici.

CINE ESTE IMPLICAT ÎN BULLYING?

Situația de bullying rareori implică doar două părți care interacționează, tradițional definite ca agresor și victimă. De obicei, este o situație de grup, implicând mai mult de doi participanți în diferite roluri, lucru care reflectă dinamica de la bază a statutului și relațiile de putere din grup. În anumite definiri de rol, tiparul bullying-ului este prezentat ca un triunghi sau chiar un dreptunghi, implicând agresorul, asistenții agresorului, victima, martorii pasivi și posibilii apărători, care sprijină activ victima, luând o poziție clară și opunându-se agresorului.    Elevilor care au participat la aceste dezbateri le-au fost făcute următoarele recomandări:

– Nu îi agresați pe colegii voștri!

– Încercați să-i ajutați pe elevii care sunt agresați!

– Încercați să-i includeți în colectiv pe elevii care sunt excluși!

– Dacă știți că cineva este agresat, anunțați un adult (din școală și de acasă)! (IPJ Vrancea)