Candidații se pot promova pe rețelele de socializare pe timpul campaniei electorale

0
577
Președintele Autorității Electorale Permanente, Ana Maria Pătru, a făcut o serie de precizări cu privire la modalitatea legală de promovare electorală prin intermediul rețelelor de socializare, cu mesaje sau clipuri electorale.„Acest drept este prevăzut de art. 36 alin. (1) al Legii nr. 334/2006 privind finanțarea activității partidelor politice și a campaniilor electorale, republicată, potrivit căruia în campania electorală candidații, partidele politice, alianțele politice, alianțele electorale, organizațiile cetățenilor aparținând minorităților naționale, precum și cetățenii cu drept de vot au dreptul să își exprime opiniile în mod liber și fără nicio discriminare, prin mitinguri, adunări, comunicare directă cu alegătorii, utilizare a televiziunii, a radioului, a presei scrise, a mijloacelor electronice și a celorlalte mijloace de informare în masă”, a explicat Ana Maria Pătru într-un interviu pentru Agerpres.
Președintele AEP a precizat că Legea nr. 334/2006 nu prevede interdicții privind comunicarea prin intermediul internetului, ci stabilește niște limite ale cheltuielilor realizate cu publicitatea online. Pe lângă documentele financiar-bancare ale cheltuielilor electorale efectuate, partidele și candidații trebuie să prezinte și alte acte justificative privind realitatea serviciilor prestate și a bunurilor livrate.
„Ideea de bază este că partidele politice, alianțele electorale și politice, candidații independenți și organizațiile cetățenilor aparținând minorităților naționale — competitorii electorali — nu pot solicita decât rambursarea, din bani publici, a acelor cheltuieli efectuate, conform prevederilor legale, cu materialele de propagandă electorală, așa cum sunt ele definite de Legea nr. 334/2006. De exemplu, un competitor poate depune facturi pentru achiziția și distribuția pe Facebook a unui videoclip electoral, noi trebuie să ne asigurăm că scopul achiziției a fost atins și că acesta a fost într-adevăr diseminat în spațiul online. În opinia mea, nu este vorba de birocrație excesivă atunci când discutăm despre plata unor bunuri și servicii din bani publici. Cu toții ne dorim o transparență crescută în domeniul finanțării activității partidelor politice și a campaniilor electorale. Iar acum transparența trebuie să fie absolută. Fiecare competitor politic trebuie să înțeleagă că trebuie să justifice fiecare leu pe care cetățenii români îl acordă în acest sens”, a mai arătat Ana Maria Pătru. Aceasta mai susține că AEP are datoria să ramburseze cheltuielile efectuate legal. „Vreau să transmit tuturor competitorilor electorali că AEP își dorește să aibă o relație constantă cu mandatarii lor financiari pe toată durata campaniilor electorale și să le ofere acestora toate îndrumările necesare, în așa fel încât rambursarea cheltuielilor electorale, o premieră în peisajul electoral românesc, să fie realizată cu respectarea tuturor prevederilor legale. Desigur, vom lucra în continuare la flexibilizarea cadrului birocratic pentru a-l face mai accesibil competitorilor electorali, dar nu ne vom abate nicio clipă de la principiul transparenței și legalității”, a menționat președintele AEP.