Formare profesională ȋn Finlanda pentru profesori de la Şcoala ”Nicolae Iorga” din Focșani

0
655

În perioada 9-13 octombrie 2021, o echipă a Școlii Gimnaziale NICOLAE IORGA , din Focșani, a participat la cursul „Every pupil is important – special education in Finland and in Europe!” (Fiecare copil este important – educația specială ȋn Finlanda şi ȋn Europa), în Joensuu, Finlanda, ȋn cadrul proiectului de formare profesională ȋn domeniul şcolar Erasmus+ KA101 „Formare profesională pentru o educație incluzivă” (2019-2022). Au participat: Nicoleta Dănilă, profesor de limba engleză, coordonator al proiectului, Ecaterina Galoiu, profesor de sprijin, Camelia Stoinescu, profesor de limba romȃnă, Marinela Suliman, profesor de matematică şi Felicia Abei, profesor ȋnvățămȃnt primar. Cursul a fost organziat de asociația EduKarjala, la Joensuun yhteiskoulun lukio și Lyseo comprehensive school. Detalii cu privire la desfăşurarea proiectului Şcolii Gimnaziale „Nicolae Iorga” pot fi găsite pe blogul proiectului: https://erasmusplusnicolaeiorgafocsani.blogspot.com/ . Proiectul vine în întâmpinarea nevoii școlii de a se transforma într-una incluzivă, care să ofere educație de calitate tuturor elevilor, prin dezvoltarea unui curriculum și a unor practici incluzive la clasă și în afara acesteia, prin asumarea de noi roluri ale profesorului de a elabora politici școlare, a lucra în echipă multi-disciplinară, a adapta conținuturile programelor școlare, a lucra în parteneriat cu familia și a folosi Planul de intervenție personalizat pentru elevii cu CES. Proiectul a primit o finanțare de 16.285 Euro şi s-a clasat primul pe țară la Runda de selecție 2019. Activitățile cursului de formare din Finlanda au vizat atât aspecte generale ale sistemului de învățământ finlandez,  curriculum și formarea inițială a carierei de profesor, cât, mai ales, o imagine amplă a sprijinului în clasă,  oferit copiilor cu diverse cerințe educaționale speciale, integrați în învățământul finlandez de masă. Formatori au fost Esa Raty, organizatorul cursului, psihologul şcolar Minna Eskelinen și Satu Huttunen, reprezentantă a municipalității din Joensuu.

Fiecare țară participantă  a prezentat materiale video și PowerPoint ale școlilor și ale sistemelor de educație, fiind astfel posibilă o vedere de ansamblu, chiar comparativă, a variatelor perspective asupra învățământului la nivel european. Prezentarea școlilor-gazdă a oferit cursanților o autentică realitate a respectului pe care societatea finlandeză, la toate nivelurile, îl are față de profesia de dascăl , investind în educația noilor generații și în unitățile de învățământ. Clasele, foarte primitoare și pline de culoare, sunt dotate cu toate facilitățile necesare învățării, digitalizarea nefiind un obstacol, ci o cale mult mai accesibilă către cunoaștere, deoarece fiecare elev folosește dispozitive performante, oferite gratuit de municipalitate. Coridoarele școlilor reprezintă spații de relaxare destinate elevilor și profesorilor, oferind un mediu ospitalier, deschis către respectarea fiecărui individ și a nevoilor personale. Astfel, cursanții au avut ocazia de a afla direct de la sursă de ce sistemul educațional din Finlanda este considerat cel mai bun din lume, rezultatele testelor PISA asigurând în mod constant un loc binemeritat în clasamentul primelor 5 țări, alături de Coreea de Sud, China şi Japonia. Educația este gratuită, în unități de învățământ public, sistemul privat fiind minim prezent, oferindu-li-se copiilor de la vȃrsta de 7 ani oportunitatea de a accesa, până la nivel academic, fiecare etapă de școlarizare, dezvoltându-se competențele, fără stresul examnelor de finalizare a unui ciclu de învățământ. Un aspect foarte important al acestei formări l-a constituit prezentarea unor măsuri de sprijin  pentru educația incluzivă, vizȃnd suportul psihologic și social în școala finlandeză oferit copiilor cu dificultăți  diverse de învățare, formatorii fiind profesori pentru învățământ special, Seppo Myllyoja, și psihologul școlar, Minna Eskelinen. De asemenea, cursanții au putut vedea spații școlare destinate desfășurării activităților incluzive, ce oferă copiilor un mediu relaxant de învățare, plin de culoare, familiar, ajutîndu-i să înțeleagă lumea mult mai facil.

Pe lângă activitățile de formare extrem de inovative și originale, cursanții au avut ocazia de a cunoaște cultura și frumusețea Finlandei, printr-o vizită culturală în Parcul Național Koli, din nordul provinciei Karelia, un loc cu o frumusețe încremenită în timp, ce a inspirat de-a lungul vremii numeroși pictori și compozitori finlandezi. Așadar, școala din Finlanda oferă fiecărui membru al societății șansa de a ajunge un adult responsabil, care să participe la realizarea binelui comun, prin perspectiva de a investi în educație, deci de a investi în viitor.

Prof. Camelia Stoinescu: „Această mobilitate mi-a oferit șansa de a învăța de la cei mai buni, de a observa aspecte practice ale învățământului eliberat de rigoarea tradiționalistă. Aparenta superficialitate, relaxare a învățării în școala finlandeză este contrazisă consecvent de rezultatele Programului de Evaluare Internațională a Studenților (PISA), la matematică, citire și științe, demonstrând astfel că educația este bazată pe dobândirea competențelor, nu pe asimilarea sterilă de cunoștințe. Încă o dovadă clară că educația este prioritizată, profesia de dascăl este extrem de respectată, întreaga societate finlandeză fiind conștientă de importanța fiecărui copil ce trebuie să fie sprijinit în a-și finaliza studiile, mai ales elevii cu cerințe educaționale speciale. “Fiecare copil ce abandonează școala va costa foarte mult societatea, în viitor, ca adult!”, cuvintele rostite chiar de organizatorul cursului. Investiția în educație, cred, este secretul fericirii finlandeze.”

Prof. Marinela Suliman: „Oportunitatea de a participa la activitățile de formare profesională „Every pupil is important” din Finlanda m-a ajutat să acumulez cunoștințe noi despre educația incluzivă și despre cele mai eficiente strategii de lucru cu elevii care au cerințe educaționale speciale. M-au impresionat dotările școlilor, atenția acordată tuturor elevilor, accentul pus pe activitățile în aer liber, dar și pe starea de bine a tuturor celor implicați în actul educațional. A fost o experiență deosebită atât din punct de vedere al formării profesionale, cât și al schimbului intercultural cu celelalte echipe din țările participante.”

Prof. Felicia Albei: „Mă bucur că Școala Nicolae Iorga mi-a oferit șansa de a mă dezvolta personal și profesional prin participarea  la cursul ,,Every pupil is important” prin programul Erasmus+. Consider că fiecare profesor ar trebui să aibă oportunitatea de a interacționa cu persoane din diferite țări, de a face schimb de idei și bune practici în scopul unei educații pro active a viitoarelor generații de elevi. Ȋn Finlanda am avut șansa de a cunoaște locuri și oameni noi, am lucrat într-un mediu multilingv și multicultural, iar la curs am descoperit metode și tehnici noi, care vizează atât incluziunea școlară și socială, cât și educarea respectului pentru comunitate. Sunt recunoscătoare că am avut ocazia de a vizita mai multe școli, descoperind un învățământ modern, cu dotări complete, cu spații de învățare și de relaxare, atât pentru elevi, cât și pentru profesori. Am putut vedea că secretul fericirii finlandeze constă în organizarea foarte eficientă a curriculumului, a spațiului școlar, dar mai ales se datorează lucrului în echipă a tuturor specialiștilor din educație și sănătate, cea din urmă fiind considerată definitorie pentru evoluția fiecărui copil.”

Prof. Ecaterina Galoiu: „Cursul „Every pupil is important” a fost o experiență unică, utilă și foarte frumoasă. Am învățat de la profesioniști, ceea ce mi-a oferit înțelegerea unor caracteristici cheie ale sistemului educațional finlandez și a modelului social al incluziunii, precum: 1. Asigurarea egalității de șanse pentru toți; 2. Sprijinul și îndrumarea educațională în școlile incluzive acoperă domenii precum: sprijinul în învățare, frecvența școlară, bunăstarea elevilor și îndrumarea și consilierea psihopedagogică. Accentul este pus pe sprijinul cât mai curând posibil pentru a preveni apariția și creșterea problemelor; 3. Sistemul educațional finlandez se bazează pe încredere și responsabilitate; 4. Învățarea pe tot parcursul vieții este asigurată la toate nivelurile educației, este recunoscută educația informală și non-formală. Consider că această experiență pozitivă va contribui la creșterea performanțelor mele profesionale în domeniul educației speciale integrate. Recomand formarea profesională prin programul Erasmus +.”

„Sistemul de ȋnvățămȃnt finlandez a dovedit că este unul de succes. Conceptele de bază sunt: sprijinul pe care fiecare copil ȋl primeşte pentru a-şi maximiza potențialul, un curriculum național de bază ȋn care tuturor disciplinelor de studiu li se acordă atenție egală ȋntrucȃt nu există examene naționale pȃnă la finalizarea liceului, profesori foarte bine pregătiți (doar 10% dintre aspiranți intră ȋn sistem anual) şi, nu ȋn ultimul rȃnd, bugete substanțiale acordate instituțiilor de ȋnvățămȃnt ȋn scopul achiziționării resurselor materiale şi umane necesare.  Pornind de la ideea că excluziunea socială duce la sărăcie, şomaj, singurătate, comportament anti-social, consum de alcool sau droguri şi infracționalitate, sistemul finlandez pregăteşte indivizi autonomi şi fericiți pentru a le asigura inserția socială şi a-i transforma ȋn cetățeni activi, care să contribuie la bunăstarea societății. Cred că avem ȋncă multe de ȋnvățat de la sistemul de educație finlandez. Consider participarea la acest curs un cȃştig atȃt profesional, cȃt şi personal. Mi s-a confirmat, cu această ocazie, că mai important decȃt să fim cei mai buni este să fim fericiți, ceea ce ȋncercam să ȋi ȋnvăț pe copiii mei fără ca măcar să realizez” a concluzionat coordonatoarea de proiect, profesoara Nicoleta Dănilă. (sursa: Școala Gimnazială ”Nicolae Iorga” Focșani)