vineri, mai 3, 2024
AcasăSocietateScrisoare de îngrijorare transmisă premierului Ludovic Orban

Scrisoare de îngrijorare transmisă premierului Ludovic Orban

Constatăm cu profundă dezamăgire că la o săptămână de la publicarea Raportului Comisiei Europene pe trafic de persoane în care România este prezentată ca fiind statul cu cel mai mare număr de victime în plan european (pg. 26) și cu un număr de copii traficați în 2017-2018 de 10 ori mai mare decât în perioada de raportare precedentă (2015-2016 pg.34), Președintele României a promulgat o lege mai favorabilă pentru inculpații infracțiunilor de trafic de minori și pornografie infantilă. Deși 108 ONG-uri au atras atenția Președintelui României asupra problemei din legea respectivă și au solicitat, în data de 13 octombrie 2020, retrimiterea legii în Parlament pentru completarea art. 154 alin.(4) în vederea revenirii la forma prevăzută de Codul penal la acel moment, Președintele a preferat să promulge legea în cauză și să trimită ONG-urilor o simplă informare nemotivată după ce legea fusese deja promulgată.

În plus, un proiect de lege inițiat de Parlament care aduce modificări considerabile pentru îmbunătățirea legislației în materie de combatere a traficului de persoane și a traficului de copii, care a obținut avizele necesare de la autoritățile competente, este blocat de către Guvern. Deși Guvernul României trebuia să trimită Senatului, conform normelor legale în vigoare, un punct de vedere până la data de 16 octombrie a.c., constatăm că acesta nu a fost trimis nici două săptămâni mai târziu la data prezentei scrisori. Având în vedere încheierea activității parlamentare, orice tergiversare va duce la imposibilitatea îmbunătățirii legislației penale în conformitate cu prevederile netranspuse din legislația UE, a nevoilor practice de funcționare mai eficientă a DIICOT și a protejării mai bune a cetățenilor români împotriva traficului de persoane. Atragem atenția asupra faptului că, în urmă cu 2 săptămâni, Ministrul Justiției a explicat cum grupurile infracționale organizate încearcă să penetreze instituțiile statului (declarația Ministrului poate fi audiată aici).

Având în vedere că răul a fost deja făcut de către Președintele României prin crearea unei legi mai favorabile pentru inculpații dosarelor de trafic de minori și pornografie infantilă, solicităm Guvernului să trimită Senatului României avizul necesar pentru proiectul de lege L655/2020 care va permite completarea imediată a prevederilor art. 154 alin.(4), reintroducând infracțiunile de ”trafic şi exploatare a persoanelor vulnerabile, precum şi… de pornografie infantilă” ce au fost eliminate prin promulgarea legii sus-menționate. Menționăm că legea, la care cele 108 ONG-uri au făcut trimitere, a fost analizată de comisiile parlamentare de specialitate, de Consiliul Legislativ, de Guvern (Ministerul Justiției), de Curtea Constituțională a României și, în final, de Președinție. Niciuna dintre instituțiile menționate nu a contestat faptul că legea modifică mai mult decât ceea ce era menționat în expunerea de motive și, totodată, elimină nejustificat din cuprinsul art. 154 alin.(4) Cod penal referirile la trafic de minori și pornografie infantilă. Efectele acestei modificări vizează reducerea prescripției răspunderii penale, sau, altfel spus, achitarea inculpaților care nu sunt condamnați definitiv în termenul prevăzut de norma penală generală. Această decizie a Președintelui pare să nu corespundă cu angajamentul politic de luptă împotriva traficului de persoane.

Art. 154 (4) – forma în vigoare înainte de promulgarea legii:

”(4) În cazul infracţiunilor contra libertăţii şi integrităţii sexuale, al celor de trafic şi exploatare a persoanelor vulnerabile, precum şi al infracţiunii de pornografie infantilă, săvârşite faţă de un minor, termenul de prescripţie începe să curgă de la data la care acesta a devenit major.”

 Art. 154 (4) – forma modificată de legea promulgată de Președinte:

”(4) Cu excepția infracțiunilor prevăzute la art.218 [violul] și 220 [act sexual cu un minor], în cazul infracţiunilor contra libertăţii şi integrităţii sexuale, săvârşite faţă de un minor, termenul de prescripţie începe să curgă de la data la care acesta a devenit major. Dacă minorul a decedat înainte de împlinirea majoratului, termenul de prescripţie începe să curgă de la data decesului.”

Prin eliminarea infracțiunilor de trafic de persoane și pornografie infantilă din cuprinsul art. 154 alin.(4) unele dosare de trafic de minori și pornografie infantilă vor putea fi închise.

ONG-urile semnatare atrag atenția asupra actualelor probleme grave de siguranță a cetățenilor României prin traficarea masivă a acestora și asupra lipsei totale de voință politică pentru combaterea acestui fenomen care afectează enorm imaginea României în Europa, precum și securitatea UE. ONG-uri care susțin acest demers:

  • RoITP- Rețeaua Organizațiilor împotriva Traficului de Persoane, în numele a 20 ONG-uri;
  • FONPC – Federația Organizațiilor Neguvernamentale pentru Copil, în numele a 63 ONG-uri;
  • Asociația pentru integrarea și ajutorarea grupurilor vulnerabile;
  • Asociația Sfântul Ștefan;
  • Asociația Pro Roma;
  • Asociația Consultanților pentru dezvoltare comunitară;
  • Asociația Institutul Bucovina.

ARTICOLE SIMILARE
spot_img
- Advertisment -
- Advertisment -

Cele mai citite

Scrisoare de îngrijorare transmisă premierului Ludovic Orban

Constatăm cu profundă dezamăgire că la o săptămână de la publicarea Raportului Comisiei Europene pe trafic de persoane în care România este prezentată ca fiind statul cu cel mai mare număr de victime în plan european (pg. 26) și cu un număr de copii traficați în 2017-2018 de 10 ori mai mare decât în perioada de raportare precedentă (2015-2016 pg.34), Președintele României a promulgat o lege mai favorabilă pentru inculpații infracțiunilor de trafic de minori și pornografie infantilă. Deși 108 ONG-uri au atras atenția Președintelui României asupra problemei din legea respectivă și au solicitat, în data de 13 octombrie 2020, retrimiterea legii în Parlament pentru completarea art. 154 alin.(4) în vederea revenirii la forma prevăzută de Codul penal la acel moment, Președintele a preferat să promulge legea în cauză și să trimită ONG-urilor o simplă informare nemotivată după ce legea fusese deja promulgată.

În plus, un proiect de lege inițiat de Parlament care aduce modificări considerabile pentru îmbunătățirea legislației în materie de combatere a traficului de persoane și a traficului de copii, care a obținut avizele necesare de la autoritățile competente, este blocat de către Guvern. Deși Guvernul României trebuia să trimită Senatului, conform normelor legale în vigoare, un punct de vedere până la data de 16 octombrie a.c., constatăm că acesta nu a fost trimis nici două săptămâni mai târziu la data prezentei scrisori. Având în vedere încheierea activității parlamentare, orice tergiversare va duce la imposibilitatea îmbunătățirii legislației penale în conformitate cu prevederile netranspuse din legislația UE, a nevoilor practice de funcționare mai eficientă a DIICOT și a protejării mai bune a cetățenilor români împotriva traficului de persoane. Atragem atenția asupra faptului că, în urmă cu 2 săptămâni, Ministrul Justiției a explicat cum grupurile infracționale organizate încearcă să penetreze instituțiile statului (declarația Ministrului poate fi audiată aici).

Având în vedere că răul a fost deja făcut de către Președintele României prin crearea unei legi mai favorabile pentru inculpații dosarelor de trafic de minori și pornografie infantilă, solicităm Guvernului să trimită Senatului României avizul necesar pentru proiectul de lege L655/2020 care va permite completarea imediată a prevederilor art. 154 alin.(4), reintroducând infracțiunile de ”trafic şi exploatare a persoanelor vulnerabile, precum şi… de pornografie infantilă” ce au fost eliminate prin promulgarea legii sus-menționate. Menționăm că legea, la care cele 108 ONG-uri au făcut trimitere, a fost analizată de comisiile parlamentare de specialitate, de Consiliul Legislativ, de Guvern (Ministerul Justiției), de Curtea Constituțională a României și, în final, de Președinție. Niciuna dintre instituțiile menționate nu a contestat faptul că legea modifică mai mult decât ceea ce era menționat în expunerea de motive și, totodată, elimină nejustificat din cuprinsul art. 154 alin.(4) Cod penal referirile la trafic de minori și pornografie infantilă. Efectele acestei modificări vizează reducerea prescripției răspunderii penale, sau, altfel spus, achitarea inculpaților care nu sunt condamnați definitiv în termenul prevăzut de norma penală generală. Această decizie a Președintelui pare să nu corespundă cu angajamentul politic de luptă împotriva traficului de persoane.

Art. 154 (4) – forma în vigoare înainte de promulgarea legii:

”(4) În cazul infracţiunilor contra libertăţii şi integrităţii sexuale, al celor de trafic şi exploatare a persoanelor vulnerabile, precum şi al infracţiunii de pornografie infantilă, săvârşite faţă de un minor, termenul de prescripţie începe să curgă de la data la care acesta a devenit major.”

 Art. 154 (4) – forma modificată de legea promulgată de Președinte:

”(4) Cu excepția infracțiunilor prevăzute la art.218 [violul] și 220 [act sexual cu un minor], în cazul infracţiunilor contra libertăţii şi integrităţii sexuale, săvârşite faţă de un minor, termenul de prescripţie începe să curgă de la data la care acesta a devenit major. Dacă minorul a decedat înainte de împlinirea majoratului, termenul de prescripţie începe să curgă de la data decesului.”

Prin eliminarea infracțiunilor de trafic de persoane și pornografie infantilă din cuprinsul art. 154 alin.(4) unele dosare de trafic de minori și pornografie infantilă vor putea fi închise.

ONG-urile semnatare atrag atenția asupra actualelor probleme grave de siguranță a cetățenilor României prin traficarea masivă a acestora și asupra lipsei totale de voință politică pentru combaterea acestui fenomen care afectează enorm imaginea României în Europa, precum și securitatea UE. ONG-uri care susțin acest demers:

  • RoITP- Rețeaua Organizațiilor împotriva Traficului de Persoane, în numele a 20 ONG-uri;
  • FONPC – Federația Organizațiilor Neguvernamentale pentru Copil, în numele a 63 ONG-uri;
  • Asociația pentru integrarea și ajutorarea grupurilor vulnerabile;
  • Asociația Sfântul Ștefan;
  • Asociația Pro Roma;
  • Asociația Consultanților pentru dezvoltare comunitară;
  • Asociația Institutul Bucovina.
ARTICOLE SIMILARE
- Advertisment -

Cele mai citite

Abonare Vrancea24.ro OK Mai Tarziu