luni, mai 6, 2024
AcasăSocietateLa ce îmi folosește matematica în viața de zi cu zi. Un...

La ce îmi folosește matematica în viața de zi cu zi. Un răspuns ușor de înțeles

La ce îmi folosește matematica în viața de zi cu zi, aceasta este întrebarea pe care și-au pus-o mai multe generații de elevi în timpul și, mai ales, după terminarea școlii. Cristian Hatu, președinte al Centrului de Evaluare și Analize Educaționale, oferă mai multe exemple concrete când matematica are o utilitate dincolo de formulele complicate pe care trebuie să le învățăm la școală.

Condiția principală este, însă, ca matematica să fie predată în așa fel încât să fie implicat și elevul. Dacă totul se rezumă la învățatul pe de rost, efectul benefic dispare. „Ce faci tu când îți arată profesorul o noțiune nouă, o funcție nouă și tu nu înțelegi care este utilitatea ei? La ce îți folosești chestiunea respectivă? Funcția exponențială, o derivată sau integrală? O înveți pe din afară, zici că este o prostie acolo, că n-are nicio logică, dar o înveți doar ca să treci niște examene. Și astfel apare riscul că tu să te raportezi în felul acesta, în general, la regulile cu care te vei intersecta de-a lungul vieții. Ți se va părea că nu au nici o logică, cum ai pățit și în școală”, avertizează Cristian Hatu, într-un interviu acordat PRESShub.

Profesorul dă un exemplu despre cum ar trebui predate științele exacte astfel încât elevilor să le folosească în viața de zi cu zi, după ce termină școala. „Să spunem că luăm funcția exponențială. Pornim de la abordarea aceasta: «Depuneți niște bani la o bancă, cu dobânda de 5% pe an. Ați depus, să zicem, 1.000 de lei, cu dobândă de 5% pe an. Cum faceți voi să calculați câți bani veți avea peste trei ani în cont? Sau peste cinci ani?» Și-i pui pe ei să-și bată capul. După aia le arăți ce face funcția exponențială. Cum folosești funcția exponențială ca să poți calcula câți bani vei avea peste trei ani la o asemenea dobândă?

Un alt exemplu, dintr-o lecție de geometrie, când se introduce centrul cercului înscris într-un triunghi. Întrebarea cu care începe profesorul este următoare: «Avem o bucată de pânză triunghiulară, sub forma unui triunghi neregulat și cineva care vrea să decupeze cel mai mare cerc din acest triunghi, ca să-l pună sub un vas cu flori. Cum faceți voi să decupați acest triunghi, de raza cea mai mare?» Și încep să-și bată capul. Desenează întâi centrul cercului, după aia fac un triunghi în exteriorul lui, și după aia se gândesc: Ce proprietate are centrul cercului?”, a menționat Cristian Hatu.

Articolul complet îl puteți citi pe PRESShub.


ARTICOLE SIMILARE
spot_img
- Advertisment -
- Advertisment -

Cele mai citite

La ce îmi folosește matematica în viața de zi cu zi. Un răspuns ușor de înțeles

La ce îmi folosește matematica în viața de zi cu zi, aceasta este întrebarea pe care și-au pus-o mai multe generații de elevi în timpul și, mai ales, după terminarea școlii. Cristian Hatu, președinte al Centrului de Evaluare și Analize Educaționale, oferă mai multe exemple concrete când matematica are o utilitate dincolo de formulele complicate pe care trebuie să le învățăm la școală.

Condiția principală este, însă, ca matematica să fie predată în așa fel încât să fie implicat și elevul. Dacă totul se rezumă la învățatul pe de rost, efectul benefic dispare. „Ce faci tu când îți arată profesorul o noțiune nouă, o funcție nouă și tu nu înțelegi care este utilitatea ei? La ce îți folosești chestiunea respectivă? Funcția exponențială, o derivată sau integrală? O înveți pe din afară, zici că este o prostie acolo, că n-are nicio logică, dar o înveți doar ca să treci niște examene. Și astfel apare riscul că tu să te raportezi în felul acesta, în general, la regulile cu care te vei intersecta de-a lungul vieții. Ți se va părea că nu au nici o logică, cum ai pățit și în școală”, avertizează Cristian Hatu, într-un interviu acordat PRESShub.

Profesorul dă un exemplu despre cum ar trebui predate științele exacte astfel încât elevilor să le folosească în viața de zi cu zi, după ce termină școala. „Să spunem că luăm funcția exponențială. Pornim de la abordarea aceasta: «Depuneți niște bani la o bancă, cu dobânda de 5% pe an. Ați depus, să zicem, 1.000 de lei, cu dobândă de 5% pe an. Cum faceți voi să calculați câți bani veți avea peste trei ani în cont? Sau peste cinci ani?» Și-i pui pe ei să-și bată capul. După aia le arăți ce face funcția exponențială. Cum folosești funcția exponențială ca să poți calcula câți bani vei avea peste trei ani la o asemenea dobândă?

Un alt exemplu, dintr-o lecție de geometrie, când se introduce centrul cercului înscris într-un triunghi. Întrebarea cu care începe profesorul este următoare: «Avem o bucată de pânză triunghiulară, sub forma unui triunghi neregulat și cineva care vrea să decupeze cel mai mare cerc din acest triunghi, ca să-l pună sub un vas cu flori. Cum faceți voi să decupați acest triunghi, de raza cea mai mare?» Și încep să-și bată capul. Desenează întâi centrul cercului, după aia fac un triunghi în exteriorul lui, și după aia se gândesc: Ce proprietate are centrul cercului?”, a menționat Cristian Hatu.

Articolul complet îl puteți citi pe PRESShub.

ARTICOLE SIMILARE
- Advertisment -

Cele mai citite

Abonare Vrancea24.ro OK Mai Tarziu