joi, aprilie 18, 2024
AcasăStiri InterneSocietatea civilă cere o comunicare mai eficientă a pregătirii alegerilor în diaspora

Societatea civilă cere o comunicare mai eficientă a pregătirii alegerilor în diaspora

Alegerile prezidențiale care vor avea loc doar peste câteva luni vin cu o noutate absolută pentru cetățenii români care vor vota în afara granițelor țării. La presiunea societății civile, legislația electorală a fost modificată, cetățenii având, în premieră, posibilitatea de a vota prin corespondență sau de a se înscrie pentru a vota în ziua scrutinului, la o anume secție de votare din străinătate. În fiecare dintre cele două situații, alegătorul trebuie să se înregistreze pe platforma www.votstrainatate.ro. Scopul principal este acela de a asigura fiecărui român exercitarea dreptului de a vota, iar imagini cu cozi interminabile în fața secțiilor de votare să devină istorie.

29 de grupuri civice și ONG-uri din țară și din străinătate au identificat, însă, anumite disfuncționalități sau lucruri ce pot fi îmbunătățite pentru ca, pe de o parte, această informație să ajungă la cât mai mulți români din diaspora, iar de cealaltă parte, în ziua alegerilor să fie organizate un număr suficient de secții de votare. Cele cinci solicitări ale societății civile sunt adresate președintelui Autorității Electorale Permanente și Ministerului Afacerilor Externe. (…) Procedura electorală propusă de AEP este nouă și insuficient cunoscută. Apreciem că informațiile de interes public și comunicarea dinspre instituțiile statului pot fi îmbunătățite. Invocăm dreptul constituțional al cetățenilor români la informație. Potrivit art. 31 alin. (2) din legea fundamentală, „Autoritățile publice, potrivit competențelor ce le revin, sunt obligate să asigure informarea corectă a cetățenilor asupra treburilor publice”. Invocăm și Codul de bune practici în materie electorală al Comisiei de la Veneția, care specifică în mod clar obligația autorităților de a informa cât mai bine cetățenii.  Invocăm totodată nevoia reală de bună organizare a procesului electoral în diaspora și vă solicităm să dispuneți îmbunătățiri ale informațiilor publicate pe site, plecând de la următoarele cerințe, identificate de noi:

  1. Promovarea de urgență – de către instituțiile pe care le reprezentați – a beneficiilor înregistrării la vot pe site-ul www.votstrainatate.ro. Demersul dumneavoastră ar avea un impact mult mai mare, deoarece ați putea folosi canale media de comunicare diverse, precum difuzarea de mesaje de interes public, reglementată de CNA, flyere distribuite la graniță, afișe la sediile MAE sau ale ambasadelor și consulatelor României, inclusiv prin parteneriat cu instituții omoloage ale statelor în care diaspora românească trăiește; sau alte asemenea.
  2. Publicarea în timp real pe site-ul www.votstrainatate.ro de date adiționale, prin adăugarea informațiilor suplimentare despre înscrișii per țară/regiune/localitate. Informațiile să fie ușor de accesat, de înțeles și de interogat informatic, atât pentru votul în secția de votare, cât și pentru votul prin corespondență. Acest lucru va permite celor interesați să promoveze site-ul AEP în interiorul comunităților de rezidență.
  3. Publicarea pe site a informațiilor referitoare la probabilitatea de a exista înregistrări de cereri duble de la persoane unice. Prin cereri duble înțelegem că una și aceeași persoană ar putea să se înscrie, pentru siguranță, atât pentru votul în secție, cât și pentru votul prin corespondență. Existența acestor înregistrări duble ar putea crea nevoi artificiale, dar publicarea informației ar putea ajuta la mitigarea riscului de supra-dimensionare, prin tactici transparente de comunicare publică.
  4. Transmiterea de informații legate de demersurile MAE de a organiza secții de votare în diaspora, atât în sedii proprii, precum consulate/ambasade, cât și în sedii obținute prin parteneriat cu autorități locale în care se înregistrează nevoia de prezență la vot a minimum 100 de români cu drept de vot.
  5. Susținerea asociațiilor civice active în țară și diaspora să organizeze din timp acțiunile de identificare și completare a resurselor umane necesare în secțiile noi de votare în străinătate, prin focalizarea cu precădere în acele orașe din afara țării în care AEP constată un număr mare sau foarte mare de cereri pentru înființarea de noi secții de vot. Este știut că cerința de resurse umane în raport de numărul total de zile de votare pentru 3 zile de vot + 1 de pregătire + 1 de raportare, este dificil de acoperit, exclusiv cu personal din ambasade sau consulate. Este cu atât mai greu de administrat, cu cât s-a anticipat organizarea a două tururi de scrutin.

Scrisoarea integrală o puteți citi AICI.


ARTICOLE SIMILARE
spot_img
- Advertisment -

Cele mai citite

Societatea civilă cere o comunicare mai eficientă a pregătirii alegerilor în diaspora

Alegerile prezidențiale care vor avea loc doar peste câteva luni vin cu o noutate absolută pentru cetățenii români care vor vota în afara granițelor țării. La presiunea societății civile, legislația electorală a fost modificată, cetățenii având, în premieră, posibilitatea de a vota prin corespondență sau de a se înscrie pentru a vota în ziua scrutinului, la o anume secție de votare din străinătate. În fiecare dintre cele două situații, alegătorul trebuie să se înregistreze pe platforma www.votstrainatate.ro. Scopul principal este acela de a asigura fiecărui român exercitarea dreptului de a vota, iar imagini cu cozi interminabile în fața secțiilor de votare să devină istorie.

29 de grupuri civice și ONG-uri din țară și din străinătate au identificat, însă, anumite disfuncționalități sau lucruri ce pot fi îmbunătățite pentru ca, pe de o parte, această informație să ajungă la cât mai mulți români din diaspora, iar de cealaltă parte, în ziua alegerilor să fie organizate un număr suficient de secții de votare. Cele cinci solicitări ale societății civile sunt adresate președintelui Autorității Electorale Permanente și Ministerului Afacerilor Externe. (…) Procedura electorală propusă de AEP este nouă și insuficient cunoscută. Apreciem că informațiile de interes public și comunicarea dinspre instituțiile statului pot fi îmbunătățite. Invocăm dreptul constituțional al cetățenilor români la informație. Potrivit art. 31 alin. (2) din legea fundamentală, „Autoritățile publice, potrivit competențelor ce le revin, sunt obligate să asigure informarea corectă a cetățenilor asupra treburilor publice”. Invocăm și Codul de bune practici în materie electorală al Comisiei de la Veneția, care specifică în mod clar obligația autorităților de a informa cât mai bine cetățenii.  Invocăm totodată nevoia reală de bună organizare a procesului electoral în diaspora și vă solicităm să dispuneți îmbunătățiri ale informațiilor publicate pe site, plecând de la următoarele cerințe, identificate de noi:

  1. Promovarea de urgență – de către instituțiile pe care le reprezentați – a beneficiilor înregistrării la vot pe site-ul www.votstrainatate.ro. Demersul dumneavoastră ar avea un impact mult mai mare, deoarece ați putea folosi canale media de comunicare diverse, precum difuzarea de mesaje de interes public, reglementată de CNA, flyere distribuite la graniță, afișe la sediile MAE sau ale ambasadelor și consulatelor României, inclusiv prin parteneriat cu instituții omoloage ale statelor în care diaspora românească trăiește; sau alte asemenea.
  2. Publicarea în timp real pe site-ul www.votstrainatate.ro de date adiționale, prin adăugarea informațiilor suplimentare despre înscrișii per țară/regiune/localitate. Informațiile să fie ușor de accesat, de înțeles și de interogat informatic, atât pentru votul în secția de votare, cât și pentru votul prin corespondență. Acest lucru va permite celor interesați să promoveze site-ul AEP în interiorul comunităților de rezidență.
  3. Publicarea pe site a informațiilor referitoare la probabilitatea de a exista înregistrări de cereri duble de la persoane unice. Prin cereri duble înțelegem că una și aceeași persoană ar putea să se înscrie, pentru siguranță, atât pentru votul în secție, cât și pentru votul prin corespondență. Existența acestor înregistrări duble ar putea crea nevoi artificiale, dar publicarea informației ar putea ajuta la mitigarea riscului de supra-dimensionare, prin tactici transparente de comunicare publică.
  4. Transmiterea de informații legate de demersurile MAE de a organiza secții de votare în diaspora, atât în sedii proprii, precum consulate/ambasade, cât și în sedii obținute prin parteneriat cu autorități locale în care se înregistrează nevoia de prezență la vot a minimum 100 de români cu drept de vot.
  5. Susținerea asociațiilor civice active în țară și diaspora să organizeze din timp acțiunile de identificare și completare a resurselor umane necesare în secțiile noi de votare în străinătate, prin focalizarea cu precădere în acele orașe din afara țării în care AEP constată un număr mare sau foarte mare de cereri pentru înființarea de noi secții de vot. Este știut că cerința de resurse umane în raport de numărul total de zile de votare pentru 3 zile de vot + 1 de pregătire + 1 de raportare, este dificil de acoperit, exclusiv cu personal din ambasade sau consulate. Este cu atât mai greu de administrat, cu cât s-a anticipat organizarea a două tururi de scrutin.

Scrisoarea integrală o puteți citi AICI.

ARTICOLE SIMILARE
- Advertisment -

Cele mai citite

Abonare Vrancea24.ro OK Mai Tarziu