marți, aprilie 30, 2024
AcasăStiri Interne”Radiografia unui pacient bolnav: Moldova” - întârzieri între 3 și 8 luni...

”Radiografia unui pacient bolnav: Moldova” – întârzieri între 3 și 8 luni la proiectele de mare infrastructură rutieră din zona Moldovei

Stadiul proiectelor de infrastructură mare din Moldova se prezintă 𝗗𝗘𝗭𝗔𝗦𝗧𝗥𝗨𝗢𝗦!
Deși regiunea Moldova beneficiază de:
1) finanțare asigurată de peste 3,6 miliarde de euro din PNRR
2) existența a 4 coridoare europene
3) includerea investițiilor în Planul Investițional 2020-2030,
cu toate acestea, calendarul le care l-am asumat în 2021 în MT și CNAIR este (extrem de) depășit. Fac precizarea că se înregistrează întârzieri pe TOATE proiectele Moldovei! Întârzierile sunt cel puțin cele minimale și constituie ‘abateri’ minimale de la calendarele asumate în 2021! În funcție de accelerarea sau stagnarea demersului, întârzierile se pot modifica!
𝟭. 𝗔𝘂𝘁𝗼𝘀𝘁𝗿𝗮𝗱𝗮 𝗔𝟳 𝗣𝗹𝗼𝗶𝗲ș𝘁𝗶-𝗕𝘂𝘇ă𝘂 (𝟯 𝗹𝗼𝘁𝘂𝗿𝗶)
Fază proiect: Licitație de Execuție lansată în iunie 2021.
Stadiu: câștigător desemnat pe lotul 1. Loturile 2 și 3 sunt contestate.
𝟮. 𝗔𝘂𝘁𝗼𝘀𝘁𝗿𝗮𝗱𝗮 𝗔𝟳 𝗕𝘂𝘇ă𝘂-𝗙𝗼𝗰ș𝗮𝗻𝗶 (𝟰 𝗹𝗼𝘁𝘂𝗿𝗶)
Fază proiect: Licitație de Execuție lansată în ianuarie 2022
Stadiu: Licitația pentru cele 4 loturi este desuspendată recent dar întârziată.
𝟯. 𝗔𝘂𝘁𝗼𝘀𝘁𝗿𝗮𝗱𝗮 𝗔𝟳 𝗙𝗼𝗰ș𝗮𝗻𝗶-𝗕𝗮𝗰ă𝘂 (𝟯 𝗹𝗼𝘁𝘂𝗿𝗶)
Fază proiect: Licitație de Execuție nelansată / Stadiu: Întârziere de minim 4 luni de zile (SF cu observații. Calendar de mediu întârziat)
𝟰. 𝗔𝘂𝘁𝗼𝘀𝘁𝗿𝗮𝗱𝗮 𝗔𝟳 𝗕𝗮𝗰ă𝘂-𝗣𝗮ș𝗰𝗮𝗻𝗶 (𝟯 𝗹𝗼𝘁𝘂𝗿𝗶)
Fază proiect: Licitație de Execuție nelansată / Stadiu: Întârziere de minim 3 luni de zile (proiectare neaprobată. Licitație execuție nelansată = Risc PNRR)
𝟱. 𝗗𝗿𝘂𝗺 𝗘𝘅𝗽𝗿𝗲𝘀 𝗣𝗮ș𝗰𝗮𝗻𝗶-𝗦𝘂𝗰𝗲𝗮𝘃𝗮
Fază proiect: Studiu de Fezabilitate în lucru / Stadiu: Întârziere de minim 6 luni de zile (studii geotehnice întârziate, procedură de mediu nedemarată)
𝟲. 𝗗𝗿𝘂𝗺 𝗘𝘅𝗽𝗿𝗲𝘀 𝗦𝘂𝗰𝗲𝗮𝘃𝗮-𝗦𝗶𝗿𝗲𝘁
Fază proiect: Studiu de Fezabilitate în lucru / Stadiu: Întârziere de minim 8 luni de zile (studii geotehnice nedemarate, procedură de mediu nedemarată)
𝟳. 𝗔𝘂𝘁𝗼𝘀𝘁𝗿𝗮𝗱𝗮 𝗔𝟴 𝗨𝗻𝗴𝗵𝗲𝗻𝗶-𝗜𝗮ș𝗶-𝗧𝗴. 𝗡𝗲𝗮𝗺ț
Fază proiect: Studiu de Fezabilitate în lucru / Stadiu: Întârziere de minim 4 luni de zile (studii geotehnice întârziate, traseu nestabilit, procedură de mediu nedemarată)
𝟴. 𝗔𝘂𝘁𝗼𝘀𝘁𝗿𝗮𝗱𝗮 𝗔𝟴 𝗧𝗴. 𝗡𝗲𝗮𝗺ț-𝗧𝗴. 𝗠𝘂𝗿𝗲ș
Fază proiect: Studiu de Fezabilitate în avizare / Stadiu: Întârziere de minim 6 luni de zile
(calendar de mediu nerespectat)
𝟵. 𝗗𝗿𝘂𝗺 𝗘𝘅𝗽𝗿𝗲𝘀 𝗧𝗶ș𝗶ț𝗮-𝗔𝗹𝗯𝗶ț𝗮
Fază proiect: Studiu de Fezabilitate suspendat / Stadiu: Întârziere de minim 8 luni de zile (traseu nedefinitivat, strategie MT neconformă cu CNAIR, campanie teren nedemarată, procedură de mediu nedemarată)
𝟭𝟬. 𝗔𝘂𝘁𝗼𝘀𝘁𝗿𝗮𝗱𝗮 𝗔𝟭𝟯 𝗕𝗿𝗮ș𝗼𝘃-𝗕𝗮𝗰ă𝘂
Fază proiect: Studiu de Fezabilitate în lucru / Stadiu: Întârziere de minim 4 luni de zile (studii geotehnice nedemarate, procedură mediu neinițiată)
În concluzie, întârzierile sunt de la minim 3 luni (A7 Bacău-Pașcani) până la situația catastrofală de pe drumurile expres Tișița-Albița și Suceava-Siret unde întârzierile contorizează 8 luni de zile. Întârzierile, bâlbele administrative și nerespectarea calendarelor asumate pot conduce la depășirea condiționalităților din PNRR respectiv 𝗰𝗼𝗻𝘀𝘁𝗿𝘂𝗶𝗿𝗲𝗮 𝗰𝗲𝗹𝗼𝗿 𝟯𝟳𝟴 𝗱𝗲 𝗸𝗺 𝗱𝗲 𝗱𝗿𝘂𝗺 𝗿𝗮𝗽𝗶𝗱 𝗱𝗶𝗻 𝗔𝟳 ș𝗶 𝗔𝟴 𝗽â𝗻ă î𝗻 𝘁𝗿𝗶𝗺𝗲𝘀𝘁𝗿𝘂𝗹 𝗜𝗜 – 𝟮𝟬𝟮𝟲!
Soluțiile de accelerare a reformelor și investițiilor pe care le propun sunt următoarele:
1) cadru strategic: declararea proiectelor din PNRR – proiecte STRATEGICE, DE INTERES NAȚIONAL ȘI DE SIGURANȚĂ NAȚIONALĂ. Demersul legislativ poate fi extins la TOATE investițiile din Planul Investițional 2020-2030
2) cadru de implementare: gestionarea investițiilor la nivel de UIP (Unitate de Implementare a Proiectelor) la nivel regional. De exemplu: Autostrada A8 să fie gestionată de la Iași, A7 de la Suceava, A13 de la Bacău și DX Tișița-Albița de la Bârlad.
3) cadru operațional: comisiile de evaluare a ofertelor să fie formate din specialiști cu vastă experiență în domeniu și să răspundă/să-și asume eventualele contestații valabile și recunoscute de instanțele de judecată
4) cadru judiciar: creare de complete de judecată dedicate pe infrastructura de transport. Consiliile de soluționare și Curțile de Apel/judecare să fie formate din specialiști din domeniu cu expertiză judiciară specifică.
Alte măsuri pentru accelerarea investițiilor implică și:
5) flexibilizarea procedurilor de obținere a avizelor (inclusiv cel de mediu) conform intereselor strategice ale Statului Român
6) ședințe operative săptămânale cu urmărirea progresului/stagnării/regresului investițiilor
Fără accelerarea investițiilor, regiunea Moldova riscă să rateze construirea de autostrăzi și drumuri expres până în 2026, respectiv 2030! (Adrian Covăsnianu, fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor)

ARTICOLE SIMILARE
spot_img
- Advertisment -
- Advertisment -

Cele mai citite

”Radiografia unui pacient bolnav: Moldova” – întârzieri între 3 și 8 luni la proiectele de mare infrastructură rutieră din zona Moldovei

Stadiul proiectelor de infrastructură mare din Moldova se prezintă 𝗗𝗘𝗭𝗔𝗦𝗧𝗥𝗨𝗢𝗦!
Deși regiunea Moldova beneficiază de:
1) finanțare asigurată de peste 3,6 miliarde de euro din PNRR
2) existența a 4 coridoare europene
3) includerea investițiilor în Planul Investițional 2020-2030,
cu toate acestea, calendarul le care l-am asumat în 2021 în MT și CNAIR este (extrem de) depășit. Fac precizarea că se înregistrează întârzieri pe TOATE proiectele Moldovei! Întârzierile sunt cel puțin cele minimale și constituie ‘abateri’ minimale de la calendarele asumate în 2021! În funcție de accelerarea sau stagnarea demersului, întârzierile se pot modifica!
𝟭. 𝗔𝘂𝘁𝗼𝘀𝘁𝗿𝗮𝗱𝗮 𝗔𝟳 𝗣𝗹𝗼𝗶𝗲ș𝘁𝗶-𝗕𝘂𝘇ă𝘂 (𝟯 𝗹𝗼𝘁𝘂𝗿𝗶)
Fază proiect: Licitație de Execuție lansată în iunie 2021.
Stadiu: câștigător desemnat pe lotul 1. Loturile 2 și 3 sunt contestate.
𝟮. 𝗔𝘂𝘁𝗼𝘀𝘁𝗿𝗮𝗱𝗮 𝗔𝟳 𝗕𝘂𝘇ă𝘂-𝗙𝗼𝗰ș𝗮𝗻𝗶 (𝟰 𝗹𝗼𝘁𝘂𝗿𝗶)
Fază proiect: Licitație de Execuție lansată în ianuarie 2022
Stadiu: Licitația pentru cele 4 loturi este desuspendată recent dar întârziată.
𝟯. 𝗔𝘂𝘁𝗼𝘀𝘁𝗿𝗮𝗱𝗮 𝗔𝟳 𝗙𝗼𝗰ș𝗮𝗻𝗶-𝗕𝗮𝗰ă𝘂 (𝟯 𝗹𝗼𝘁𝘂𝗿𝗶)
Fază proiect: Licitație de Execuție nelansată / Stadiu: Întârziere de minim 4 luni de zile (SF cu observații. Calendar de mediu întârziat)
𝟰. 𝗔𝘂𝘁𝗼𝘀𝘁𝗿𝗮𝗱𝗮 𝗔𝟳 𝗕𝗮𝗰ă𝘂-𝗣𝗮ș𝗰𝗮𝗻𝗶 (𝟯 𝗹𝗼𝘁𝘂𝗿𝗶)
Fază proiect: Licitație de Execuție nelansată / Stadiu: Întârziere de minim 3 luni de zile (proiectare neaprobată. Licitație execuție nelansată = Risc PNRR)
𝟱. 𝗗𝗿𝘂𝗺 𝗘𝘅𝗽𝗿𝗲𝘀 𝗣𝗮ș𝗰𝗮𝗻𝗶-𝗦𝘂𝗰𝗲𝗮𝘃𝗮
Fază proiect: Studiu de Fezabilitate în lucru / Stadiu: Întârziere de minim 6 luni de zile (studii geotehnice întârziate, procedură de mediu nedemarată)
𝟲. 𝗗𝗿𝘂𝗺 𝗘𝘅𝗽𝗿𝗲𝘀 𝗦𝘂𝗰𝗲𝗮𝘃𝗮-𝗦𝗶𝗿𝗲𝘁
Fază proiect: Studiu de Fezabilitate în lucru / Stadiu: Întârziere de minim 8 luni de zile (studii geotehnice nedemarate, procedură de mediu nedemarată)
𝟳. 𝗔𝘂𝘁𝗼𝘀𝘁𝗿𝗮𝗱𝗮 𝗔𝟴 𝗨𝗻𝗴𝗵𝗲𝗻𝗶-𝗜𝗮ș𝗶-𝗧𝗴. 𝗡𝗲𝗮𝗺ț
Fază proiect: Studiu de Fezabilitate în lucru / Stadiu: Întârziere de minim 4 luni de zile (studii geotehnice întârziate, traseu nestabilit, procedură de mediu nedemarată)
𝟴. 𝗔𝘂𝘁𝗼𝘀𝘁𝗿𝗮𝗱𝗮 𝗔𝟴 𝗧𝗴. 𝗡𝗲𝗮𝗺ț-𝗧𝗴. 𝗠𝘂𝗿𝗲ș
Fază proiect: Studiu de Fezabilitate în avizare / Stadiu: Întârziere de minim 6 luni de zile
(calendar de mediu nerespectat)
𝟵. 𝗗𝗿𝘂𝗺 𝗘𝘅𝗽𝗿𝗲𝘀 𝗧𝗶ș𝗶ț𝗮-𝗔𝗹𝗯𝗶ț𝗮
Fază proiect: Studiu de Fezabilitate suspendat / Stadiu: Întârziere de minim 8 luni de zile (traseu nedefinitivat, strategie MT neconformă cu CNAIR, campanie teren nedemarată, procedură de mediu nedemarată)
𝟭𝟬. 𝗔𝘂𝘁𝗼𝘀𝘁𝗿𝗮𝗱𝗮 𝗔𝟭𝟯 𝗕𝗿𝗮ș𝗼𝘃-𝗕𝗮𝗰ă𝘂
Fază proiect: Studiu de Fezabilitate în lucru / Stadiu: Întârziere de minim 4 luni de zile (studii geotehnice nedemarate, procedură mediu neinițiată)
În concluzie, întârzierile sunt de la minim 3 luni (A7 Bacău-Pașcani) până la situația catastrofală de pe drumurile expres Tișița-Albița și Suceava-Siret unde întârzierile contorizează 8 luni de zile. Întârzierile, bâlbele administrative și nerespectarea calendarelor asumate pot conduce la depășirea condiționalităților din PNRR respectiv 𝗰𝗼𝗻𝘀𝘁𝗿𝘂𝗶𝗿𝗲𝗮 𝗰𝗲𝗹𝗼𝗿 𝟯𝟳𝟴 𝗱𝗲 𝗸𝗺 𝗱𝗲 𝗱𝗿𝘂𝗺 𝗿𝗮𝗽𝗶𝗱 𝗱𝗶𝗻 𝗔𝟳 ș𝗶 𝗔𝟴 𝗽â𝗻ă î𝗻 𝘁𝗿𝗶𝗺𝗲𝘀𝘁𝗿𝘂𝗹 𝗜𝗜 – 𝟮𝟬𝟮𝟲!
Soluțiile de accelerare a reformelor și investițiilor pe care le propun sunt următoarele:
1) cadru strategic: declararea proiectelor din PNRR – proiecte STRATEGICE, DE INTERES NAȚIONAL ȘI DE SIGURANȚĂ NAȚIONALĂ. Demersul legislativ poate fi extins la TOATE investițiile din Planul Investițional 2020-2030
2) cadru de implementare: gestionarea investițiilor la nivel de UIP (Unitate de Implementare a Proiectelor) la nivel regional. De exemplu: Autostrada A8 să fie gestionată de la Iași, A7 de la Suceava, A13 de la Bacău și DX Tișița-Albița de la Bârlad.
3) cadru operațional: comisiile de evaluare a ofertelor să fie formate din specialiști cu vastă experiență în domeniu și să răspundă/să-și asume eventualele contestații valabile și recunoscute de instanțele de judecată
4) cadru judiciar: creare de complete de judecată dedicate pe infrastructura de transport. Consiliile de soluționare și Curțile de Apel/judecare să fie formate din specialiști din domeniu cu expertiză judiciară specifică.
Alte măsuri pentru accelerarea investițiilor implică și:
5) flexibilizarea procedurilor de obținere a avizelor (inclusiv cel de mediu) conform intereselor strategice ale Statului Român
6) ședințe operative săptămânale cu urmărirea progresului/stagnării/regresului investițiilor
Fără accelerarea investițiilor, regiunea Moldova riscă să rateze construirea de autostrăzi și drumuri expres până în 2026, respectiv 2030! (Adrian Covăsnianu, fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor)
ARTICOLE SIMILARE
- Advertisment -

Cele mai citite

Abonare Vrancea24.ro OK Mai Tarziu