vineri, mai 3, 2024
AcasăSocietatePresa liberă din Republica Moldova trebuie să aleagă: dacă spune adevărul despre...

Presa liberă din Republica Moldova trebuie să aleagă: dacă spune adevărul despre război, riscă să piardă publicitatea

Una din primele victime directe a războiului declanșat de Rusia ar putea fi presa independentă din Republica Moldova. Imediat după declanșarea războiului, volumele de publicitate în presa de peste Prut au scăzut dramatic – unii experți vorbesc chiar despre reduceri de până la 80 la sută. Iar cele mai afectate sunt redacțiile care nu au în spate patroni politici sau oligarhi. În plus, unii agenți economici au ales să retragă publicitatea anume redacțiilor independente, care au reflectat obiectiv războiul Rusiei împotriva Ucrainei și care au combătut valul masiv de propagandă și dezinformare rusească. Argumentul acestor agenți economici a fost că nu ar vrea ca publicitatea pentru produsul lor să apară pe fundalul relatărilor despre violențele din Ucraina. Aceiași agenți economici au păstrat însă publicitatea la televiziunile cu multe emisiuni de divertisment și care nu relatează despre război decât în contextul unor știri externe. De regulă, acestea sunt televiziunile rusești federale din subordinea Kremlinului care sunt retransmise în Republica Moldova, televiziuni patronate de politicieni pro-estici, sau de oligarhi fugari de la Chişinău.

Jurnalistul de la Chişinău Gheorghe Gonța, prezentatorul emisiunii Puterea a Patra de le postul de televiziune N4, atrage atenția că anumite companii mari din vest, care s-au retras de pe piața rusească din cauza războiului, continuă să susțină prin publicitate televiziunile rusești susținute de Kremlin care emit în Republica Moldova. „De exemplu, 84 la sută din publicitatea plasată pe piața moldovenească de Coca Cola în primele două săptămâni din martie au mers către televiziunile federale rusești retransmise aici”, spune Gheorghe Gonța. Așa s-a ajuns în situația hilară în care companiile mari care s-au retras din Rusia din cauza războiului, de facto penalizează presa independentă din Republica Moldova pentru reflectarea obiectivă a acestuia și susțin mediile rusești care mușamalizează subiectul și acuză Ucraina că ar fi provocat conflictul. Există și o altă categorie de agenți economici care și-au retras publicitatea, aproximativ 30-40 la sută din total – cei care într-un fel sau altul sunt legați de Rusia, Belarus și Ucraina – fie lucrează cu importuri din aceste țări, fie depind logistic, adică primesc marfa prin Ucraina și portul Odesa.

Televiziunile independente sunt primele victime în toată această poveste – oricât ar părea de straniu, publicitatea s-a redus mai ales la televiziunile neafiliate politic. În presa scrisă lucrurile, la fel, stau foarte și foarte prost. În Republica Moldova există trei tipografii care tipăresc ziare și acestea au stocuri de hârtie de ziar până în luna mai. Hârtia se importa din Rusia. Și aici exista până recent o mică mafie a hârtiei în Republica Moldova, care nu voia să lucreze decât cu hârtia de la un singur combinat din Rusia. Acum, din cauza războiului, nu se mai poate importa hârtie din Rusia, și nici din Ucraina. Majoritatea ziarelor care apar în Republica Moldova sunt membre ale Asociației Presei Independente și încercăm împreună să găsim soluții. Unii directori de tipografii spun că ar putea aduce hârtie din Slovenia, dar aceasta va fi cu minim 40 la sută mai scumpă decât până acum. Respectiv, presa scrisă care oricum era pe un trend descrescător, acum va avea de suferit și mai mult.

Materialul complet despre acest subiect îl puteți citi pe PressHUB.


ARTICOLE SIMILARE
spot_img
- Advertisment -
- Advertisment -

Cele mai citite

Presa liberă din Republica Moldova trebuie să aleagă: dacă spune adevărul despre război, riscă să piardă publicitatea

Una din primele victime directe a războiului declanșat de Rusia ar putea fi presa independentă din Republica Moldova. Imediat după declanșarea războiului, volumele de publicitate în presa de peste Prut au scăzut dramatic – unii experți vorbesc chiar despre reduceri de până la 80 la sută. Iar cele mai afectate sunt redacțiile care nu au în spate patroni politici sau oligarhi. În plus, unii agenți economici au ales să retragă publicitatea anume redacțiilor independente, care au reflectat obiectiv războiul Rusiei împotriva Ucrainei și care au combătut valul masiv de propagandă și dezinformare rusească. Argumentul acestor agenți economici a fost că nu ar vrea ca publicitatea pentru produsul lor să apară pe fundalul relatărilor despre violențele din Ucraina. Aceiași agenți economici au păstrat însă publicitatea la televiziunile cu multe emisiuni de divertisment și care nu relatează despre război decât în contextul unor știri externe. De regulă, acestea sunt televiziunile rusești federale din subordinea Kremlinului care sunt retransmise în Republica Moldova, televiziuni patronate de politicieni pro-estici, sau de oligarhi fugari de la Chişinău.

Jurnalistul de la Chişinău Gheorghe Gonța, prezentatorul emisiunii Puterea a Patra de le postul de televiziune N4, atrage atenția că anumite companii mari din vest, care s-au retras de pe piața rusească din cauza războiului, continuă să susțină prin publicitate televiziunile rusești susținute de Kremlin care emit în Republica Moldova. „De exemplu, 84 la sută din publicitatea plasată pe piața moldovenească de Coca Cola în primele două săptămâni din martie au mers către televiziunile federale rusești retransmise aici”, spune Gheorghe Gonța. Așa s-a ajuns în situația hilară în care companiile mari care s-au retras din Rusia din cauza războiului, de facto penalizează presa independentă din Republica Moldova pentru reflectarea obiectivă a acestuia și susțin mediile rusești care mușamalizează subiectul și acuză Ucraina că ar fi provocat conflictul. Există și o altă categorie de agenți economici care și-au retras publicitatea, aproximativ 30-40 la sută din total – cei care într-un fel sau altul sunt legați de Rusia, Belarus și Ucraina – fie lucrează cu importuri din aceste țări, fie depind logistic, adică primesc marfa prin Ucraina și portul Odesa.

Televiziunile independente sunt primele victime în toată această poveste – oricât ar părea de straniu, publicitatea s-a redus mai ales la televiziunile neafiliate politic. În presa scrisă lucrurile, la fel, stau foarte și foarte prost. În Republica Moldova există trei tipografii care tipăresc ziare și acestea au stocuri de hârtie de ziar până în luna mai. Hârtia se importa din Rusia. Și aici exista până recent o mică mafie a hârtiei în Republica Moldova, care nu voia să lucreze decât cu hârtia de la un singur combinat din Rusia. Acum, din cauza războiului, nu se mai poate importa hârtie din Rusia, și nici din Ucraina. Majoritatea ziarelor care apar în Republica Moldova sunt membre ale Asociației Presei Independente și încercăm împreună să găsim soluții. Unii directori de tipografii spun că ar putea aduce hârtie din Slovenia, dar aceasta va fi cu minim 40 la sută mai scumpă decât până acum. Respectiv, presa scrisă care oricum era pe un trend descrescător, acum va avea de suferit și mai mult.

Materialul complet despre acest subiect îl puteți citi pe PressHUB.

ARTICOLE SIMILARE
- Advertisment -

Cele mai citite

Abonare Vrancea24.ro OK Mai Tarziu