miercuri, mai 15, 2024
spot_img
AcasăStiri InterneGuvernul a stabilit noile tarife pentru taxa de drum. Transportatorii sunt nemulțumiți

Guvernul a stabilit noile tarife pentru taxa de drum. Transportatorii sunt nemulțumiți

În ședința de joi, Guvernul a aprobat un proiect de lege privind aplicarea unor tarife rutiere pe reţeaua de drumuri naţionale din România. Noile tarife la rovinietă vor intre în vigoare de la 1 ianuarie 2026 și se aplică tuturor categoriilor de vehicule înmatriculate, cele pentru transportul de persoane, transportul de marfă cu masă totală maximă autorizată mai mică sau egală cu 3,5 tone. Rovinieta va fi aplicată în funcţie de categoria vehiculului, clasa de emisii poluante (EURO), durata de utilizare a reţelei de drumuri naţionale din România, iar durata de utilizare va cuprinde dura de parcurs şi cea de staţionare. Vehiculele de transport mixt se asimilează, din punct de vedere al tarifului de utilizare, cu vehiculele de transport marfă. Rovinieta va fi aplicată pe reţeaua de drumuri naţionale din România, cu excepţia sectoarelor de drum naţional aflate în intravilanul municipiilor între indicatoarele de intrare/ ieşire în/ din acestea.

Rovinieta va fi achitată anterior utilizarii reţelei de drumuri naţionale din România si este structurata în funcţie de durata de utilizare a acesteia, astfel: o zi, 10 zile, 30 de zile, 60 de zile si 12 luni. Tariful zilnic nu depăşeşte 9 % din tariful pentru 12 luni, tariful pe 10 zile nu depăşeşte 12 % din tariful pentru 12 luni, tariful lunar nu depăşeşte 19 % din tariful pentru 12 luni iar tariful pe două luni nu depăşeşte 30 % din tariful pentru 12 luni. Nivelul rovinietei va fi aprobat prin ordin al ministrului transporturilor si infrastructurii. Tariful rutier este stabilit  în funcţie de distanţa parcursă pe reţeaua de drumuri de interes naţional va fi reprezentat de TollRO. Pentru colectarea TollRO prin STRR se introduce sistemul de tarifare rutieră electronică în România, denumit STRR. STRR este interoperabil cu sistemele de tarifare rutieră electronică din celelalte state membre ale UE prin intermediul SETRE, complementar STRR.

TollRO este staibilit în funcţie de un tariful unitar si de distanta parcursă pe un sector de drum din domeniul SETRE Romania exprimată in unităţi intregi de kilometri. Tariful unitar cuprinde un tarif de utilizare a infrastructurii si un tarif bazat pe costuri externe care au la bază principiile recuperării costurilor infrastructurii si cele legate de poluarea atmosferică generată de trafic. Astfel, TollRo este calculat prin înmulţirea tarifului unitar cu distanţa parcursă. Categoriile şi nivelul tarifului unitar sunt aprobate prin ordin al ministrului Transporturilor şi Infrastructurii, mai indică sursa menţionată.

TollRO poate fi achitat:

  • în baza unui contract încheiat de un utilizator SETRo cu un furnizor SETRo.
  • în baza unui tichet de rută cu o singură trecere, emis prin intermediul aplicaţiilor informatice interconectate cu STRR. Tichetul de rută se achită anterior efectuării trecerii.
  • prin aplicaţie mobile pusă la dispoziţia utilizatorilor cu titlu gratuit de CNAIR;

Aplicaţia mobilă poate fi utilizată pentru vehiculele înmatriculate în România. Extinderea utilizării aplicaţiei mobile pentru vehiculele înmatriculate în alte state se stabileşte prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii.

În cazul în care a fost constată neplata TollRo, utilizatorii au obligaţia de a plăti către CNAIR un tarif compensatoriu:

  • a) de o sută de ori valoarea TollRo datorat, dar nu mai mult de 1.000 lei în situaţia în care se poate stabili distanţa parcursă pe domeniul SETRE România; în acest caz valoarea TollRo achitată necorespunzător nu se restituie;
  • b) de 2.000 lei, în situaţia în care nu se poate stabili distanţa parcursă pe domeniul SETRE România.

În cazul constatării unei neplăţi a TollRo pentru un vehicul înmatriculat într-un stat membru al Uniunii Europene, CNAIR notifică deţinătorului vehiculului, prin intermediul unei scrisori de informare, neplata, obligaţia de achitare a tarifului compensatoriu, precum şi a cheltuielilor administrative generate de notificare. Plata sumelor datorate trebuie realizată în termen de maxim de 72 ore de la primirea scrisorii de informare. Plata este considerată efectuată la momentul creditării contului CNAIR cu suma datorată. Achitarea tarifului compensatoriu pune capăt neplăţii şi oricăror sancţiuni ulterioare împotriva deţinătorului vehiculului. Neplata acestor sume constituie contravenţie şi se sancţionează cu amenda contravenţională. În cazul TollRO contravenţia nu este continuă. „În scopul descurajării neplăţii TollRo, amenda se stabileşte între un minim, reprezentând de 10 ori cuantumul tarifului compensatoriu şi un maxim, reprezentant de 20 de ori tariful compensatoriu”, se arată în proiectul de lege. La efectuarea controlului prin oprirea vehiculului, în situaţia în care este constatat că a avut loc o neplată a TollRO, personalul abilitat conform prezentei legi notifică conducătorul, după identificarea acestuia, prin intermediul unei înştiinţări de plată, cu privire la obligativitatea achitării tarifului compensatoriu. În această situaţie, tariful compensatoriu este plătit pe loc prin mijloace electronice în contul indicat în înştiinţarea de plată. În cazul refuzului conducatorului vehiculului de a achita tariful compensatoriu, personalul abilitat face menţiune despre aceasta în înştiintarea de plată, constată contravenţia, stabileşte amenda şi încheie procesul – verbal de contravenţie pe numele acestuia.

Abia adoptat în Guvern, proiectul de lege a provocat nemulțumiri în rândul transportatorilor. „Este o nemulțumire totală, legată în primul rând de starea infrastructurii raportată noilor condiții impuse de legislație, adică raportul calitate-preț, defavorabil total, în raport cu modelul austriac, care aplică acest sistem, dar care îl aplică la un nivel și un standard de calitate și mai ales, ținând cont de faptul că acolo unde se aplică acest sistem viteza medie, obținută de un transportator este dublă față de România. Pe chestiunea aceasta am insistat în mod frecvent, în mod repetat, și toată lumea s-a întors cu spatele. Direcția este dată, de la Bruxelles, cu siguranță Parlamentul va adopta. Un angajament de prost gust, din punctul nostru de vedere și din punct de vedere al românilor, pentru că și ei vor plăti mai mult, în condițiile în care România este ultima țară cu infrastructură pentru vehiculele care utilizează carburanți alternativi.”, a declarat, la Antena 3 CNN, Augustin Hagiu, președintele Federației Operatorilor Români de Transport.

Proiectul de lege adoptat de Executiv poate fi studiat pe site-ul Ministerului Transporturilor. (foto: arhivă)


ARTICOLE SIMILARE
- Advertisment -
- Advertisment -

Cele mai citite

- Advertisment -

Cele mai citite

Abonare Vrancea24.ro OK Mai Tarziu