„Școala incluzivă pregătită pentru fiecare elev”, un pas care vorbește nu despre cifre sau documente, ci despre copii minunați, despre destine, despre profesori care luptă pentru ca un zâmbet timid să se transforme într-o reușită. Vineri, am participat, cu speranță și emoție, alături de cadrele didactice ale unităților de învățământ din municipiul Focșani și din orașul Odobești, la deschiderea proiectului-pilot de colaborare interinstituțională adresat cadrelor didactice care integrează elevi cu cerințe educaționale speciale (CES) în învățământul de masă, eveniment ce a avut loc în sala mare a Inspectoratului Școlar Județean Vrancea. Mă bucur că, alături de partenerii implicați în acest proiect, în urma întâlnirilor pe care le-am avut și cărora le mulțumesc pentru deschidere și implicare, suntem astăzi în punctul în care educația incluzivă este o datorie de inimă. Este promisiunea că niciun copil nu trebuie lăsat în urmă, că fiecare are dreptul să învețe, să fie înțeles, să fie privit cu blândețe și respect.
Am pornit la drum cu o idee simplă: să fim aproape de cei care, zi de zi, fac diferența și sunt implicați direct: cadrele didactice care lucrează cu elevi cu cerințe educaționale speciale (CES), oameni care au învățat că răbdarea poate schimba vieți și că o vorbă bună poate vindeca teama unui copil.
În județul Vrancea sunt peste 1000 de copii cu CES integrați în învățământul de masă. Sunt copii care vin la școală cu emoție, cu visuri, cu nevoi diferite, dar cu aceeași dorință de a fi văzuți, acceptați, iubiți. Fiecare dintre ei poartă o poveste, iar în spatele fiecărui progres se află un dascăl care crede, care nu renunță, care vede potențial acolo unde alții văd doar dificultăți. Prin acest proiect, dorim să oferim sprijin real și consultanță profesorilor, să le oferim instrumente, dar mai ales curajul de a merge mai departe. Nu vorbim doar despre teorie, ci despre ateliere, workshop-uri, colaborare, învățare din suflet, pentru ca fiecare copil să fie înțeles, iar fiecare dascăl să se simtă pregătit și sprijinit.
Le mulțumesc tuturor celor care au înțeles din prima clipă importanța acestui demers și au pus umărul pentru ca el să devină realitate, iar aici mă refer la Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională Vrancea, prin doamna director Raluca Sihleanu, care se va ocupa de coordonarea și implementarea proiectului, alături de partenerii: Inspectoratul Școlar Județean Vrancea, prin doamna inspector școlar general Livia Marcu și doamna inspector pentru învățământ special și special integrat Gabriela Vida, Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă „Elena Doamna”, prin doamna director Ioana Cherciu, Centrul Școlar pentru Educaţie Incluzivă Mihălceni, prin doamna director Angela Manolache și Centrul Școlar pentru Educaţie Incluzivă Măicănești, prin doamna director Nina Taraș.
Pentru că vrem să facem în fiecare zi mai mult și mai bine în activitatea noastră, în ultima perioadă am avut mai multe discuții și întâlniri cu doamna director Ioana Cherciu și cadre didactice de la Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă „Elena Doamna” din Focșani, având ca obiect demararea unui program dedicat tinerilor cu cerințe educaționale speciale (CES) care finalizează studiile și se confruntă cu dificultăți de integrare profesională, socială sau de adaptare la viața independentă. Continuăm să facem mai mult și mai bine! (Alexandru-Ciprian Epure, vicepreședinte al Consiliului Județean Vrancea)