Situație dificilă și delicată la Școala Gimnazială Suraia. Clasa pregătitoare din acest an școlar are numărul maxim de elevi (plus numărul maxim suplimentar): 24+4= 28 elevi. Dintre aceștia, 12 sunt cu diverse probleme și afecțiuni/ dizabilități, caz cunoscut la nivelul comunității. Totuși, se pare că doar pentru 3 dintre aceștia familiile au documentele medicale doveditoare. La această clasă este o singură învățătoare, care are de gestionat o situație complicată. Acest lucru nu ajută pe nimeni: elevii fără probleme, elevii cu diverse afecțiuni (certificate sau încă nu), învățătoarea, părinții, școala, actul educațional. Învățătoarea Ionica Repede susține că a solicitat rezolvarea problemei încă din cursul vacanței de vară, știind ce copii urmează să preia din toamnă, însă conducerea școlii nu a făcut nimic în acest sens. Până în vară, copiii respectivi au frecventat cele două grădinițe din localitate (împărțiți pe grupe) și au fost supravegheați de mai multe educatoare. Acum, aceștia sunt toți într-o singură clasă, cu o singură învățătoare. Mai mult, de la începutul anului școlar, învățătoarea a fost nevoită să sune la numărul de urgență 112 după ce a fost lovită de către un elev. Ionica Repede a făcut demersuri și la Inspectoratul Școlar Județean, solicitând găsirea unei soluții. Mai jos, memoriul transmis conducerii ISJ:
”Subsemnata Repede Ionica, profesor învățământ primar la Școala Gimnazială Suraia, coordonator al activităților didactice la Clasa Pregătitoare, vreau să vă aduc la cunoștință următoarele aspecte:
- Colectivul clasei este compus din 28 de elevi, dintre care 5 au probleme comportamentale grave, necesitând intervenție medicală și psihologică imediată, iar 4 elevi au deviații de comportament (agresivitate față de colegi, comportament de tip bullying).
- Deși 2 dintre elevii cu probleme grave au avut depuse la dosarul de înscriere acte medicale emise de familie și medicul specialist care atestă diagnostic de ”autism atipic”, însoțit de certificat de handicap grav cu însoțitor permanent, ADHD accentuat combinat cu retard moderat și întârziere globală de dezvoltare, nu au fost luați în considerație pentru înființarea a două clase, metodologia permițând acest lucru.
- Acești elevi trebuie să fie evaluați de către Comisia de evaluare complexă, de neuropsihiatru infantil și de comisia pluridisciplinară a CJRAE Vrancea pentru emiterea certificatelor CES.
- Elevii trebuiau să beneficieze de un certificat de orientare școlară, însă, deși au urmat o formă de învățământ, nu au fost îndrumați în acest sens.
- Alți trei elevi care manifestă comportament deviant și nu au niciun document medical trebuie și ei evaluați și susținuți pentru a-și completa dosarele în vederea stabilirii unui diagnostic și stabilirea formei de școlarizare în care li se recomandă să fie școlarizați.
- În perioada 8 septembrie – 12 septembrie nu am reușit să-mi desfășor activitatea didactică deoarece elevii menționați mai sus sunt agresivi cu mine și cu ceilalți elevi (mușcă, lovesc, aruncă cu obiecte – scaune, măsuțe, rechizite, țipă în permanență, se trântesc), auto-agresivi (se lovesc cu capul de podea, mese, pereți), nu înțeleg comenzi simple, nu verbalizează (decât ecolalic), au accese de furie, etc.
- Colegii lor nu pot desfășura activități pentru că li se iau rechizitele, sunt îmbrânciți, împinși și se țipă.
- Am solicitat părinților elevilor dificili să îi însoțească pe parcursul orelor de curs, dar nu au răspuns solicitărilor din motive personale.
- Nu am posibilitatea legală de a le refuza accesul la educație și nici nu pot solicita obligatoriu prezența tutorelui ca și însoțitor, deoarece aceștia nu au documente medicale și educaționale acceptate.
- Am depus la ISJ Vrancea un memoriu prin care am rugat insistent scindarea clasei pentru a-mi putea desfășura activitatea didactică, motivând numărul foarte mare de elevi înscriși și numărul foarte mare al copiilor cu cerințe educaționale speciale din acest colectiv.
- Menționez că motivez această cerere prin ilegalitatea unui număr mai mare de 3 elevi cu CES în aceeași clasă și a faptului că într-un colectiv mai mic posibilitatea de integrare și incluziune a copiilor cu CES este mult mai mare.
- Prin prezentul document, solicit respectarea metodologiei specifice de integrare a elevilor cu cerințe educaționale speciale, chiar dacă aceștia nu au încă un certificat de orientare școlară emis (durata de emitere a unui certificat de orientare școlară este de 15 – 30 de zile de la depunerea dosarului).
- Atașez memoriului meu documentele medicale depuse de părinți, care au ajuns în posesia mea, sesizări ale părinților care susțin toate datele declarate de mine mai sus.
- Menționez de asemenea că toate informațiile cu privire la comportamentul elevilor poate fi probat de imaginile surprinse de camerele de supraveghere din clasă și curtea școlii din această perioadă.
ROG SOLUȚIONAREA LEGALĂ A SITUAȚIEI ÎN CARE MĂ GĂSESC ÎNTR-UN TIMP CÂT MAI SCURT – principalii dezavantajați fiind elevii clasei pregătitoare.”
Deocamdată, situația de la Școala Suraia este la momentul de … tatonare și căutare. Prevederile legale, procedurile birocratice și lipsa de documente medicale au dus la crearea acestei situații delicate. Conducerea Inspectoratului Școlar Județean susține că s-a respectat legea la formarea clasei pregătitoare de la Suraia, cu maximum 28 de elevi. ”Noi trebuie să respectăm legea. Elevii despre care vorbește doamna învățătoare nu au documente medicale care să ateste vreo problemă. Nu noi stabilim ce probleme medicale au elevii, ci sunt instituții abilitate care emit astfel de certificate. Inspectorul de specialitate din cadrul ISJ se va ocupa de caz și va participa la întâlnirile viitoare cu reprezentanții școlii și cu părinții.”, ne-a spus Livia Marcu, inspector școlar general. Luni, 29 septembrie, va avea loc o ședință la unitatea de învățământ din Suraia, la care vor participa cadre didactice, părinți, reprezentanți de la ISJ, DGASPC, IPJ.
Dincolo de prevederi legale, cazul de la Școala Suraia este unul ”clasic” în ceea ce privește faptul că sistemul de învățământ românesc nu este pregătit nici acum să le asigure copiilor cu probleme speciale acces la educație de masă și integrare socială. Este o lipsă de colaborare și de implicare în rezolvarea unei probleme deloc ușoare. Un cadru didactic nu poate rezolva de unul singur, iar în acest caz învățătoarea Ionica Repede a fost lăsată să se descurce singură. Toată lumea din școală știe ce copii cu probleme medicale sunt în comună, ce vârste au, la ce clase sunt, unde urmează să învețe în anul următor ș.a.m.d. Părinții ar fi trebuit convinși din timp că o evaluare din partea specialiștilor este absolut necesară pentru a se stabili modalitatea de integrare în școală și comunitate a copiilor lor. Interesul pentru dialog, comunicare, implicare a specialiștilor și găsirea de soluții corecte, în beneficiul tuturor copiilor, a lipsit (și) în acest caz. Reglementările legale și procedurile birocratice nu țin loc de empatie, comunicare și bună-credință.