AcasăStiri InterneFOTO Apă plată și minerală, depozitată/vândută în condiții improprii...

FOTO Apă plată și minerală, depozitată/vândută în condiții improprii sau cu termen depășit

În perioada 01.07- 11.07.2025, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a desfăşurat, la nivelul întregii țări, o serie de acțiuni de verificare privind respectarea prevederilor legale referitoare la modul de comercializare, etichetare, prezentare şi publicitate a apelor minerale naturale şi a apelor de izvor, ca parte a unei tematici de control. În cadrul acțiunilor, au fost controlaţi 687 operatori economici (192 distribuitori, 6 producători, 478 magazine şi 11 staţii de distribuţie a carburanţilor) și a fost verificată o cantitate de circa 1,8 milioane litri apă minerală naturală şi apă de izvor, aproximativ 100.000 litri din aceasta nerespectând prevederile legale în vigoare în domeniu. Ca urmare a deficienţelor constatate, au fost dispuse următoarele sancțiuni:
– 180 avertismente
– 395 amenzi contravenționale, însumând circa 1,9 milioane lei
– oprirea definitivă şi retragerea de la comercializare a peste 65.000 litri de apă minerală naturală și apă de izvor îmbuteliată în valoare de circa 180.000 lei depozitată în condiții improprii sub acțiunea directă a razelor solare sau care prezentau caracteristici organoleptice neconforme;
– oprirea temporară de la comercializare a aproximativ 19.000 litri apă minerală naturală și apă de izvor, până la remedierea neconformităților constatate.
Principalele abateri întâlnite sunt:
– depozitarea improprie, nerespectând condițiile de temperatură recomandate de producător, direct sub acțiunea razelor solare, în perioade caniculare
– comercializarea apelor minerale și de izvor cu caracteristici organoleptice neconforme
– lipsa unui buletin de analiză a produselor care să ateste conformitatea acestora, în prezența unor suspiciuni privind încadrarea lor în parametri de calitate
– comercializarea apei de izvor cu buletine de analiză care nu conțineau valorile anumitor elemente sau, în cazul altora, acestea erau mai mari decât nivelul normal
– comercializarea unor ape minerale naturale cu data durabilităţii minimale depăşită
– comercializarea unor ape minerale și de izvor cu ambalaj deformat, deteriorat, neetanș sau fără etichete de produs
– comercializarea apei în ambalaje reutilizabile (sifon) foarte murdare, mătuite
– comercializarea de apă minerală naturală și/sau apă de izvor cu deficiențe de informare, neoferindu-se consumatorilor informațiile obligatorii, care să permită alegerea sortimentului dorit, inclusiv lipsa traducerii sau traducere eronată în limba română
– lipsa afișǎrii preţului de vânzare sau neafișarea prețului pe unitatea de mǎsurǎ
– lipsa menţionării separate a valorii SGR (sistemul de garanție-returnare)
– nerespectarea regimului promoțiilor (lipsa menționării prețului vechi barat, perioada în care se desfășoară oferta sau sintagma ”în limita stocului disponibil” etc.)
– nerespectarea, pe eticheta de la raft, a denumirii exacte de pe eticheta de produs.
„Este inacceptabil ca, în anul 2025, un produs de consum atât de important precum apa să fie comercializat în condiții care pot pune în pericol sănătatea populației. Operatorii economici au obligația legală și morală să respecte normele privind calitatea, depozitarea și
informarea corectă a consumatorilor. ANPC va acționa ferm ori de câte ori sunt constatate
abateri, pentru că prevenirea riscurilor și protejarea consumatorilor nu sunt opționale, ci
obligatorii” – Sebastian Hotca, președinte interimar ANPC.
SFATURI PENTRU CONSUMATORI:
– Acordaţi o atenţie deosebită, când cumpăraţi ape minerale naturale şi ape de izvor, asupra
modului de prezentare a ambalajului, asupra etanşeităţii recipientelor;
– Acordaţi o atenţie deosebită aspectului produselor, în ceea ce priveşte prezenţa suspensiilor care pot proveni de la nerespectarea temperaturilor de depozitare/expunere;
– Acordaţi atenţie condiţiilor de depozitare atât în magazinul de desfacere, cât şi la domiciliu, atunci când producătorul impune condiţii în acest sens;
– Citiţi cu atenţie înscrisurile de pe etichete şi cumpăraţi numai acel produs care corespunde preferinţelor şi necesităţilor dumneavoastră:
– La cumpărarea produselor alimentare, solicitaţi şi păstraţi bonul de casă pentru a putea
proba în cazul în care, în mod justificat, doriţi sa reclamaţi calitatea/siguranţa unui produs. (sursa: ANPC)
RELATED ARTICLES

Most Popular

Recent Comments

Krystea Norocel Krysty pe Ape tulburi în Primăria Focșani
Serban Laurentiu Margelus pe Whiskey cu preţ redus vândut de fisc
Camelia Hristea pe Oprea, demisia!
Abonare Vrancea24.ro OK Mai Tarziu