La începutul lunii august, în publicația economică Jurnalul de afaceri a apărut un interviu cu omul de afaceri vrâncean Feliciu Paraschiv, administratorul rețelei de retail Paco Supermarkets. În cadrul interviului, Feliciu Paraschiv vorbește de provocările comerțului modern, despre investiții, relația cu clienții, soluții de dezvoltare ș.a. Rețeaua Paco este una recunoscută la nivel național în sectorul de retail, fiind una din companiile locale de top din acest domeniu. În 2025, Paco Supermarkets împlinește 30 de ani de la înființare și deține 18 magazine și o unitate cash&carry. ”O provocare permanentă rămâne ritmul accelerat al așteptărilor din partea clienților – un consumator mai informat, cu un apetit constant pentru noutate, care impune un proces continuu de perfecționare, adaptare și inovație. În plus, integrarea noilor tehnologii în operațiunile zilnice presupune eforturi constante de digitalizare și eficientizare. Am evoluat de la procese complet manuale, cum era NIR-ul completat cu pixul și hârtia indigo, la proiecte în care utilizăm soluții bazate pe inteligență artificială. Cea mai mare provocare sistemică rămâne însă competiția din retailul modern, aflată uneori la limita unei suprasaturări de piață. Asistăm la o expansiune agresivă, deseori lipsită de criterii comerciale sau etice, în care deschiderea de magazine nu mai ține cont de cererea reală. Ca lecție fundamentală, am învățat că loialitatea clientului este cea mai valoroasă monedă. Succesul depinde de capacitatea de a anticipa nevoile consumatorului, de a asculta activ și de a implementa rapid schimbările necesare. Adaptabilitatea, perseverența și extinderea strategică sunt pilonii pe care am construit fiecare etapă din această evoluție.”, a declarat antreprenorul vrâncean pentru Jurnalul de afaceri.
O componentă importantă a strategiei companiei Paco o reprezintă extinderea în mediul rural. ”Extinderea noastră în zona rurală face parte dintr-o strategie bine fundamentată, care urmărește identificarea punctelor cu potențial comercial ridicat în afara marilor centre urbane. Alegerea unei locații noi se bazează pe mai mulți factori: proximitatea față de zonele urbane, existența unei mase critice de clienți, nevoia evidentă de comerț modern în comunitate și, nu în ultimul rând, disponibilitatea unei oportunități care să permită dezvoltarea unui spațiu comercial conform standardelor noastre operaționale, inclusiv din perspectiva dimensiunii și fluxurilor logistice. Comunitățile rurale reprezintă o componentă importantă a modelului nostru de business. Ne concentrăm pe creșterea accesibilității la produse esențiale, pe livrarea unui standard ridicat de servicii și pe consolidarea prezenței noastre acolo unde comerțul modern este încă slab reprezentat.”, susține Feliciu Paraschiv.
Omul de afaceri vrâncean se arată optimist cu privire la viitorul companiei sale de retail. ”Peste cinci ani, vizăm o rețea Paco care să îmbine performanța operațională cu responsabilitatea socială și eficiența digitală. Ne dorim să rămânem ancorați în comunitățile în care activăm, dar cu un model de business scalabil, solid și relevant într-un peisaj comercial tot mai competitiv. Viziunea noastră este de a construi o rețea de retail cu o prezență extinsă regională, dar care își păstrează ADN-ul local și capacitatea de adaptare la specificul fiecărei comunități. Ne dorim un business bazat pe tehnologii moderne, cu un grad înalt de digitalizare în toate operațiunile.”, a mai spus fondatorul Paco. Interviul integral cu omul de afaceri Feliciu Paraschiv în puteți citi pe Jurnalul de afaceri.