Potrivit celor mai recente informații oferite de Ministerul Finanțelor, referitoare la Execuția bugetului general consolidat în primele șase luni ale anului 2025, aceasta s-a încheiat cu un deficit de 69,80 mld. lei, respectiv 3,68% din PIB față de deficitul de 63,67 mld. lei, respectiv 3,62% din PIB aferent primelor șase luni ale anului 2024. Constatăm că deficitul bugetului general consolidat a crescut într-o lună cu 5,57 mld. de lei, aproximativ 1 mld. de euro, de la 64,23 mld. lei, la 31 mai 2025, la 69,80 mld. lei, la 30 iunie 2025.
Veniturile totale încasate la 6 luni au fost de 310,52 mld. lei, înregistrând o creștere de 54,52 mld. lei într-o lună (aproape 11 mld. euro) față de primele 5 luni ale anului 2025, când au fost în valoare de 256 mld. lei. Cheltuielile bugetului general consolidat în primele 6 luni au fost de 380,32 mld. lei înregistrând o creștere de 12,1% comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent. Raportat la cheltuielile din primele 6 luni, se constată o creștere a cheltuielilor cu 60,09 mld. lei într-o lună, de la 320,23 mld. lei, în primele 5 luni, la 380,32 mld. lei la 30 iunie 2025. Din creșterea cheltuielilor înregistrate într-o lună, de 60,09 mld. lei, se observă că 14,39 mld. lei sunt reprezentate de cheltuielile de personal, cea mai mare creștere din totalul cheltuielilor (de la 71,07 mld. lei în primele 5 luni, la 85,46 mld. lei la 30 iunie 2025).
CONCLUZII
IMM România, confederație patronală reprezentativă la nivel național, având în vedere evoluția veniturilor și a cheltuielilor în primele 6 luni ale anului 2025, atrage atenția asupra următoarelor aspecte:
1. Cu toate că se înregistrează o creștere constantă a veniturilor la bugetul de stat, în fiecare lună, cheltuielile publice cresc într-o proporție mai mare;
2. Lipsa reformelor administrative nu poate fi suplinită doar prin creșterea fiscalității pentru mediul privat;
3. Este necesară o reducere a cheltuielilor publice, în special a cheltuielilor de personal, care cresc în fiecare lună peste nivelul încasărilor;
4. Creșterea presiunii taxelor mărite asupra antreprenorilor și a populației va determina reducerea consumului și implicit o scădere a veniturilor bugetare;
5. Mărirea fiscalității nu poate fi o soluție pentru viitor, atât timp cât cheltuielile publice nu sunt reduse. (Consiliul Național al IMM-urilor din România)