Caz rar de umilință la care au fost supuși un copil cu autism și părinții acestuia la o școală din Focșani. Zile întregi, copilul – potrivit declarațiilor mamei – a fost agresat fizic și verbal de învățătoarea sa, motiv pentru care mama copilului i-a făcut acesteia plângere penală. Nici acum, la aproape un an de la incidente, situația nu e clarificată, iar învățătoarea predă în aceeași școală ca și cum nimic nu s-ar fi întâmplat. Autoritățile școlare competente să rezolve cazul de bullying au încercat să mușamalizeze cazul ori au tergiversat tranșarea situației.
Cum a început totul
În septembrie 2024, fiul focșănencei Raluca Ghebuș era în clasa a I-a, la Școala Gimnazială Oana Diana Renea din Focșani (Școala 3), având-o învățătoare pe Dumitra Bîlcan. Copilul a început să-i relateze mamei cum învățătoarea îl lovește, iar aceasta a hotărât să-i pună un reportofon în ghiozdan ca să se convingă că micuțul nu inventează. “Copilul mi-a spus, încă din clasa pregătitoare, că învățătoarea l-a lovit peste cap, de altfel a povestit și la Centrul de Zi unde mergea la terapie. Episoadele repetându-se și observând o schimbare în comportamentul lui, am decis să-i pun un reportofon în ghiozdan, ca să mă conving că nu fabulează copilul”, spune Raluca Ghebuș. Abuzul a continuat, mama ascultând zilnic – pe înregistrările din clasă – cum copilul este abuzat fizic și verbal de învățătoare. Mai mult, aceasta îndemna și colegii micuțului să îl terorizeze și să-l marginalizeze. Presupusele abuzuri au continuat, potrivit spuselor mamei.
Redăm mai jos pasaje din înregistrările din clasă, trimise de mamă redacției:
“Învățătoare B. D. De ce ai plecat? Mă! Mă! Mă! De ce ai plecat, mă? Uită-te la mine ! În bancă stai, că te trântesc de nu te vezi! De ce pleci? Aici stai, aici stai, te trântesc de nu te vezi. Unde te duci? De ce pleci din bancă în timpul orei?
Elev G.A.: un scâncet.
Învățătoare B. D. Plângi! Foarte bine faci că plângi! Așa să faci, să plângi! Uite-l, mă! A făcut o prostie pe caiet, mare cât capul lui. Când ați văzut-o? Cât capul lui de mare?
Elevii clasei : Da, da!
Învățătoare B. D.: Și pleacă din bancă în timpul orei. El. El n-are nici o treabă cu școala. Ce treabă să aibă el cu școala? Are vreuna?
Elevii clasei: Nuu, nuu!
Învățătoare B. D: Eeee! Eu nu mă joc de-a școala. Tu ai avut impresia că vii aici să te joci? Nu? Și eu nu-s mama acasă. Se războiesc în clasă. În clasă, puiule, nu deranjezi colegii și nici pe mine. Și nici nu faci semne. Așa sau așa.”
“Învățătoare B. D: De ce mănânci în timpul orei ? (îl lovește) Strânge-ți mâncarea….!
Elev G.A.: Păi îmi e foame …
Învățătoare B. D: [00:08:35] Băi băiatule, nu mănânci în clasă! (biscuiți, ea îi împarte în timpul orei, sunt cei dați de școală) Nu trebuie să îi mănânci în clasă, bă, îi iei la pachet! (îi daăcu palmă peste față) Mă! Da … ascultă că te trântesc de nu te vezi dacă nu asculți de vorba bună ! Mă scoți din sărite! Nu mai pot. Eu vorbesc chineză, chineză vorbesc sau română spune-mi chineză vorbesc sau română? Toată ziua ai făcut ce ai vrut tu astăzi, toată ziua. De ce înțelegi tu? Cum să mă port cu ține, că nu știu …..Cum să mă port cu tine? Nu știu…. De ce desfaci pachetul de biscuiți? Ai văzut vreunul? Și totuși o faci? Nu mai pot. Nu mai știu copii cum să fac cu el. E vreodată atent la mine?
Elevii clasei: Nu
Învățătoare B. D: Scrie vreodată?
Elevii clasei: Nu
Învățătoare B. D: Face la școală, numai ce vrea el. Eu. Vine la școală să facă ce vrea el…?
Învățătoare B. D: [00:09:46] Vreau să vă cer ajutorul. Voi mă ajutați? Voi îmi cereți ajutorul de fiecare dată când aveți nevoie? Doamna desfaceti-mi… doamna…Da, doamnă, am uitat. Bagă-l în ghiozdan și termină! Termini?! Stai cuminte! Chiar dacă sună clopoțelul. Am nevoie și eu de ajutorul vostru.
Elevii clasei: Da.
Învățătoare B. D: L-ați văzut foarte bine, cum face la scoală. L-ați văzut ?La tablă vine…., greșește…. Nu scrie….. Îl întreb ce anotimp este.. ? El răspunde. Duminică….
Elevii clasei: Da. Da. Da.
Învățătoare B. D: A fost vreodată atent la vreo întrebare? Corect ?
Elevii clasei: Nu
Învățătoare B. D: De fiecare dată când scriu exerciții pe carte, pe caiet… face ceva?… nu.. desenează, se joacă în banca, corect…?
Elevii clasei:: [00:10:36] Da, da, da, da, corect.
Învățătoare B. D: [00:10:39] Îmi face așa?
Elevii clasei: [00:10:40] Da, da, da și vouă. Da, și mie.
Învățătoare B. D:: [00:10:43] Îmi face așa?
Elevii clasei: [00:10:44] Da, Da așa, ne face și nouă .
Învățătoare B. D: [00:10:52] Și de ce nu îmi spuneți? De ce nu îmi spuneți?
Elevă: [00:10:59] Ba mai și aleargă prin clasă în pauză…..ne împinge….
Învățătoare B. D:: [00:11:05] Păi și de ce nu îmi spuneți?”
Înregistrările continuă zile la rând, pentru ca mama să se convingă că fiul său nu minte și că comportamentul schimbat al copilului este cauzat de atitudinea învățătoarei.
Sesizări peste sesizări, autoritățile au dat din umeri
Hotărâtă să elucideze cazul, mama copilului a mers la conducerea școlii pentru a sesiza presupusele abuzuri, dar s-a lovit de un zid format din conducerea școlii care părea că face front comun cu învățătoarea dar și cu ceilalți părinți care au întocmit o scrisoare în care spuneau că aspectele sesizate de mama copilului nu se confirmă. Același răspuns a venit și de la Inspectoratul Școlar Județean Vrancea (foto – Răsp ISJ). Înainte de mutarea elevului la altă clasă, mama acestuia a cerut în instanță ordin de protecție, pentru ca învățătoarea să nu mai fie în preajma copilului, dat fiind traumele la care spune că a fost supus, însă acesta a fost respins de instanță. Mama copilului a făcut plângere și la Consiliul pentru Combaterea Discriminării dar și la DGASPC Vrancea.
Ce spun responsabilii
Directorul Școlii Oana Diana Renea, Florin Tudosă, spune că, referitor la acest caz, s-a constituit o comisie de cercetare disciplinară pentru a analiza reclamațiile, însă nici până acum aceasta nu a luat o decizie. “Conducerea școlii a luat act de sesizarea d-nei Ghebuș, convocând de urgență o comisie din care au făcut parte conducerea școlii, consilierul școlar, mediatorul școlar și inspectorul teritorial, reprezentantul ISJ Vrancea. Au fost ascultate ambele părți, d-na Ghebuș, precum și d-na învățătoare, încercându-se o mediere a situației. Tot în cadrul aceleiași zile a avut loc și o ședință cu părinții clasei pentru a afla și punctul dumnealor de vedere. Am propus mamei transferul fiului său la o altă clasă, lucru care s-a întâmplat, în prezent elevul fiind integrat cu succes la o altă clasă din școala noastră. Au avut loc ședințe de consiliere individuală și de grup, dar și activități ale Biroului de siguranță școlară, din cadrul I.P.J. Vrancea, pe tema violenței în mediul școlar. De asemenea, a fost constituită, la nivelul unității, o comisie de cercetare disciplinară care a întocmit un raport ce urmează a fi înaintat Consiliului de Administrație al școlii pentru stabilirea unor masuri disciplinare, dacă acestea se impun”, a declarat directorul Florin Tudosă.
Ce spune mama copilului
În calitate de mamă, nu pot rămâne tăcută în fața durerii fiului meu și a nedreptății care ni s-a făcut. În timp ce copilul meu, diagnosticat cu autism, era supus zilnic agresiunilor emoționale și fizice în școală, cererea oficială de aprobare a facilitatorului personal, un drept legal pentru copiii cu CES, zăcea uitată în sertarul învățătoarei. Nu a fost înregistrată, analizată sau aplicată. Nu a fost nici măcar respectată. Am acceptat mutarea copilului într-o altă clasă nu ca soluție reală, ci pentru a-l proteja de alte abuzuri. În schimb, școala a refuzat să ia măsuri disciplinare împotriva învățătoarei, iar directorul a ales să mă sune, să mă intimideze, să-mi reproșeze demersurile legale și să-mi ceară să renunț. Într-o discuție telefonică profund tulburătoare, mi-a spus că „cei implicați vor fugi ca potârnichile când vor vedea raportul comisiei”. De ce atât de multă teamă, dacă nu este nimic de ascuns? Fiul meu nu a beneficiat nici măcar de o singură oră de consiliere psihologică din partea școlii după traumele suferite. Nimeni nu l-a întrebat cum se simte, dacă e bine, dacă îl doare ceva – deși în înregistrările făcute se aud clar lovituri, țipete, umilințe, apelative josnice și chiar instigarea colegilor împotriva lui. Nu am căutat sprijin la alți părinți, nu am influențat pe nimeni. Doar am trimis sesizări instituțiilor statului: școala, Inspectoratul Școlar, CNCD, DGASPC, Parchetul. Am ales legea, nu bârfa. Asta ar fi trebuit să facă și învățătoarea, nu să jignească alți părinți și copii, apoi să le ceară susținerea. Consider revoltător că în loc să ne întrebăm „Ce a pățit acest copil?”, ne întrebăm „Cum de a ieșit totul la lumină?”. Ce vină poartă un copil de 7 ani că a desfăcut un pachet de biscuiți sau s-a jucat cu un creion? De ce să fie pedepsit cu agresiuni, injurii și umilințe? Mă întreb cu groază: ce i s-ar fi întâmplat dacă chiar ar fi greșit cu adevărat? Această doamnă, care primește spor salarial pentru lucrul cu elevi CES, NU ar fi trebuit niciodată să aibă responsabilitatea unui copil vulnerabil. Din contră, a oferit un model de abuz întregii clase. A format nu elevi, ci martori la suferință, învățându-i că este în regulă să lovești, să urli și să excluzi un copil diferit. Am încredere că autoritățile statului român vor face dreptate. Nu voi renunța. Voi merge până la capăt pentru fiul meu și pentru toți copiii care merită o școală sigură, blândă și dreaptă. Nu vreau să mai existe niciun alt copil care să treacă prin ce a trăit el. Și nu vreau să mai existe vreo instituție care să tacă atunci când ar trebui să acționeze”, a declarat Raluca Ghebuș.
Ce spune învățătoarea
Am încercat să obținem un punct de vedere de la învățătoarea Dumitra Bîlcan, aceasta a preferat să ne furnizeze câteva pagini din punctul de vedere exprimat în fața instanței constituite pentru cererea de ordin de protecție, punct de vedere care neagă, de principiu, acuzațiile care i se aduc: “Punctul meu de vedere l-am spus in fata instantei de judecata si este scris in Hotararea Judecatoreasca nr. 12164/2024 din data de 22.10. 2024 pe care o voi atasa. Tot ce am avut de spus, am spus in fata instantei. Va comunic ca nu doresc sa-mi faceti public numele”, a precizat Dumitra Bîlcan. Foto – pct vedere Bilcan.
Ce spun specialiștii
Potrivit Institutului Autism Voice, școlile ar trebui să aibă o politică de zero toleranță față de bullying, care să fie aplicată în mod consecvent. “Orice incident de agresiune trebuie investigat și elevii trebuie încurajați să raporteze orice comportament intimidant. Copilul dumneavoastră ar trebui să se simtă confortabil vorbind despre agresiunea pe care o întâmpină și să fie încrezător că vor fi luate măsuri. Unii copii și tineri cu autism pot să recunoască agresiunea, deci este important ca personalul didactic și de suport să observe comportamentul în și din clasă. Personalul didactic și de suport este adesea capabil să observe un incident sau să audă comentariile făcute de alți elevi și ar trebui să le documenteze, pentru a le împărtăși personalului și părinților relevanți. O formă de intimidare este excluderea socială. Personalul didactic trebuie să monitorizeze foarte atent tendințele de acest gen venite din partea altor elevi și să lucreze împreună cu aceștia, astfel încât să prevină asemenea practici nedorite. Școala ar putea să creeze o zonă specială în locul de de joacă din curtea școlii în care copii care întâmpină situații dificile și au nevoie de ajutor să se oprească și să semnalizeze că întâmpină o situație dificilă și că au nevoie de ajutor. Este important ca un copil să poată identifica foarte ușor care sunt persoanele ce pot să le ofere ajutor atunci când au de-a face cu o situație neplăcută sau dificilă pentru ei. De asemenea, elevii pot fi învățați să spună atunci când văd că un coleg se “adăpostește” în acel loc special și să ceară rapid ajutor din partea unui cadru didactic. Un copil cu autism sau o persoană tânără poate găsi o interacțiune socială ca fiind extrem de dificilă. Dacă s-au făcut încercări pentru a-I sprijini să-și facă prieteni, dar a devenit extrem de evident faptul că acesta nu dorește să facă acest lucru sau că simte o presiune mult prea mare, atunci este recomandat să i se respecte dreptul de a-și petrece timpul liber singur, fără a fi nevoie să interacționeze cu alți colegi”. – Sursa https://autismvoice.ro/.
Sursa foto – https://www.york.ac.uk/news-and-events/news/2019/research/children-autism-bullied-home-school/