Firmele din industria de panificație vor produce circa 7 milioane de cozonaci pentru sărbătorile de iarnă din acest an. Prețurile vor fi, însă, ceva mai mari decât anul trecut. „În perioada sărbătorilor de iarnă mergem tot cu o cifră de peste şapte milioane de cozonaci. Este perioada cu cele mai multe sărbători. Dacă rămân se mai fac şi reduceri de preţuri, mai merg în cămine de bătrâni, la copii, facem donaţii. Preţul va fi însă cu cel puţin 12% mai mare faţă de anul trecut. Trebuie să fim realişti: nu poate fi luată în calcul doar majorarea TVA de 2%, deoarece energia şi combustibilii influenţează toate produsele, toate materialele, toate ambalajele. Totul este lovit de energie şi combustibili. Sesizez un lucru: în piaţă există şi operatori economici sau vânzători care exagerează şi profită de acest moment. Nu poate fi justificată o majorare de 20% – 30% doar prin invocarea unor creşteri de costuri. Mă uit şi în piaţa alimentară, unde, de exemplu, în luna august, deşi era sezonul roşiilor, preţul nu a coborât sub patru lei. Problema nu ţine de producători, ci de intermediari. Aceeaşi situaţie este întâlnită şi în relaţia cu distribuitorii. Producătorul încearcă să menţină un preţ cât mai mic, însă distribuitorul majorează preţurile. Noi avem o mare problemă, dacă mărim preţurile rău, nu mai vindem. Deja observăm la pâine o reducere a vânzărilor cu 10%, iar această tendinţă s-a amplificat puternic în ultimele trei luni. Noi trebuie să stopăm această scădere, pentru că vom avea probleme dacă se continuă aşa.”, a explicat Aurel Popescu, preşedintele Patronatului Român din Industria de Morărit, Panificație și Produse Făinoase (ROMPAN).
Din producția pentru aceste sărbători, aproximativ 10% va merge la export, în special la românii care locuiesc în afara granițelor. În general, românii preferă în continuare cozonacii tradiţionali, cu nucă, stafide şi cacao, însă industria s-a adaptat gusturilor şi tendințelor din piaţă, oferind cozonaci cu alte umpluturi, inclusiv cu cremă de fistic.

