Inspectoratul Teritorial de Munca Vrancea a desfășurat, în perioada 07 iulie – 19 septembrie 2025, Campania naţională privind verificarea modului de respectare de către beneficiari a prevederilor Legii nr.52/2011 privind exercitarea unor activități cu caracter ocazional desfășurate de zilieri. Motivarea campaniei derivă din caracterul derogatoriu al Legii nr.52/2011 față de prevederile Codului Muncii și a necesității înțelegerii pe deplin a condițiilor și a domeniilor în care beneficiarii pot utiliza zilieri. Inspectorii de muncă au acționat pentru obligarea beneficiarului de a completa registrul electronic de evidență a salariaților și pentru a identifica dacă utilizarea zilierilor impuneau de fapt încheierea unui contract individual de muncă. Totodată, au fost impuse condiții pentru asigurarea sănătății și sănătății în muncă a zilierilor de către beneficiari și însușirea și respectarea măsurilor de prevenire și protecție.
Obiectivul principal al campaniei de control s-a axat pe identificarea beneficiarilor care folosesc zilieri și luarea măsurilor ce se impun în vederea respectării prevederilor legale, cât și creșterea gradului de conștientizare al beneficiarilor și zilierilor care desfășoară activități cu caracter ocazional în domeniile stabilite de legiuitor. Inspectorii de muncă angrenați în desfășurarea acestei campanii au efectuat 16 acțiuni de control la beneficiari în urma cărora au fost constatate 17 neconformități față de prevederile legale aplicându-se 5 sancțiuni contravenționale în valoare totală de 18.000 lei. Pentru toate neconformitățile constatate au fost dispuse măsuri obligatorii de intrare în legalitate cu termene stricte de realizare, măsuri ce vor fi verificate cu ocazia controalelor viitoare.
Dintre neconformitățile constatate menționăm nerespectarea dispozitiilor art.5 alineat 2 lit.b din Legea 52/2011 în sensul transmiterii datelor după începerea activității de către zilier, dar și nerespectarea dispozitiilor art.4 alineat 2 din Legea 52/2011 privind exercitarea unor activități cu caracter ocazional desfășurate de zilieri, în sensul ca angajatorul nu a stabilit plata zilierului cu echivalentul a cel puțin 8 ore de muncă chiar dacă părțile convin un număr mai mic de ore de activitate (ex zilier minor). Reamintim, pe această cale, că, în conformitate cu prevederile art.8 lit.g) din Legea nr.416/2001 privind venitul minim garantat: la stabilirea venitului net lunar al familiei sau, după caz, al persoanei singure se iau în considerare toate veniturile pe care membrii acesteia le-au realizat în luna anterioară depunerii cererii, inclusiv cele care provin din drepturi de asigurări sociale de stat, asigurări de şomaj, indemnizaţii, alocaţii şi ajutoare cu caracter permanent, indiferent de bugetul din care se suportă, obligaţii legale de întreţinere şi alte creanţe legale, cu excepţia: veniturilor obţinute din activităţile cu caracter ocazional desfăşurate de zilieri în condiţiile Legii nr. 52/2011 privind exercitarea unor activităţi cu caracter ocazional desfășurate de zilieri, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
În concluzie, dacă un zilier este beneficiar de ajutor social, trebuie să știe că obținerea de venituri aferente prestării activițăților în această calitate ″de ziler″ înregistrat în Registrul electronic de evidență a zilierilor nu va influența plata acestor ajutoare sociale. Totodată, reamintim că pentru veniturile realizate din activitatea prestată de zilieri se datorează contribuţia de asigurări sociale datorată bugetului asigurărilor sociale de stat, conferind zilierului calitatea de asigurat în sistemul public de pensii.
Precizăm, de asemenea, că niciun zilier nu poate presta activităţi pentru acelaşi beneficiar sau un împuternicit al acestuia pe o perioadă mai lungă de 90 de zile cumulate pe durata unui an calendaristic, cu excepţia zilierilor care prestează activităţi în domeniile agricol, silvic, viticol, pomicol, legumicol, floricol, piscicol, creşterii animalelor în sistem extensiv prin păşunatul sezonier al bovinelor, cabalinelor, activităţi sezoniere în cadrul grădinilor botanice, precum şi în activităţile de cercetare-dezvoltare-inovare din domeniul agricol al Academiei de Ştiinţe Agricole şi Silvice «Gheorghe Ionescu-Şişeşti», al institutelor, centrelor şi staţiunilor de cercetare-dezvoltare aflate în subordinea sa şi al institutelor naţionale, al instituţiilor de învăţământ agricol şi silvic; în cazul acestora, perioada nu poate depăşi 180 de zile cumulate pe durata unui an calendaristic. (ITM Vrancea / foto: arhivă)