AcasăAdministratieConsiliul Județean Vrancea: calendarul derulării proiectului ”Campus profesional integrat, liceal și universitar...

Consiliul Județean Vrancea: calendarul derulării proiectului ”Campus profesional integrat, liceal și universitar județul Vrancea”

Pentru o corectă informare a opiniei publice și pentru a avea un tablou corect și exact al derulării proiectului „Campus profesional integrat, liceal și universitar județul Vrancea”, implementat de Consiliul Județean Vrancea, dorim să aducem câteva clarificări necesare cu privire la calendarul derulării acestui obiectiv major de investiții pentru județul Vrancea, cu o valoare totală de 157 milioane lei (din care valoarea totală acordată în cadrul Contractului de finanțare prin PNRR este de 123 milioane lei):

  • Proiectul „Campus profesional integrat, liceal și universitar județul Vrancea” a fost depus pentru finanțare la Ministerul Educație în luna martie 2023, în cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență.
  • Proiectul a stat în proces de evaluare la Ministerul Educației timp de 1 an de zile și a fost declarat eligibil în anul 2024, contractul de finanțare fiind semnat în luna aprilie 2024.
  • În timpul procesului de evaluare a cererii de finanțare de către Ministerul Educației, în luna noiembrie 2023 Consiliul Județean Vrancea a solicitat și obținut Certificatul de Urbanism nr. 1094/09.11.2023, cu o valabilitate de 2 ani  (Notă:  avizul ANIF nu se regăsește printre avizele solicitate/enumerate).
  • Consiliul Județean Vrancea a demarat procedura de licitație pentru proiectarea și construcția Campusului anterior semnării contractului de finanțare (cu clauză suspensivă, pentru a câștiga timp în derularea proiectului). CJ Vrancea a derulat o licitație complexă, cu un număr mare de ofertanți (10 operatori economici), iar pe 21 octombrie 2024 a finalizat licitația.
  • În intervalul octombrie 2024 – martie 2025, nu s-a putut semna contractul cu ofertantul câștigător ca urmare a contestațiilor depuse la CNSC (Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor), care a decis reluarea și revizuirea unor documențatii, proces care s-a definitivat în martie 2025.
  • Pe 6 martie 2025 a fost semnat contractul de proiectare și execuție a Campusului, cu Asocierea ”Concelex”, termenele asumate prin contract fiind de 6 luni pentru întocmire DTAC (Documentația Tehnică de Avizare a Construcției), obținere avize și acorduri specificate în Certificatul de urbanism nr. 1094/09.11.2023 și pentru predarea proiectul tehnic (PT), termenul de execuție fiind stabilit la 12 luni de la data emiterii ordinului de începere al lucrărilor.
  • Documentația tehnică pentru obținerea autorizației de construire (DTAC și DTOE) întocmită de proiectant a fost predată în data de 22.07.2025 (în termen de 4 luni), iar la data de 07.2025, în urma verificărilor efectuate de supervizor și verificatorii de proiect, CJ Vrancea a semnat procesul verbal de acceptanță a documentației tehnice.
  • 8 august 2025, ora 12.00 – CJ Vrancea a transmis Primăriei Municipiului Focsani cererea pentru emiterea autorizației de construcție, atașând în acest sens documentația tehnică și avizele obținute până la acea dată, pentru obiectivul de investiții ”Campus”. Menționăm că întârzierea avizului A.A.C.R. (Autoritatea Aeronautică Civilă Română) (la faza de DTAC) a ținut pe loc depunerea documentației spre autorizare. Avizul a fost primit în data de 08.08.2025.
  • 11 august 2025 – CJ Vrancea a completat cererea de emitere a autorizației, atașând  ultimele avize obținute –  Avizul A.A.C.R. (faza DTOE) și dovada O.A.R.
  • Pe 13 august 2025 a fost primită o adresă din partea Primăriei Focșani, prin care se solicitau completări/clarificări la documentația tehnică depusă.
  • 19 august 2025 – s-au transmis Primăriei Focșani toate documentele/completările/clarificările solicitate.
  • 20 august 2025 – s-a transmis Primăriei Focșani negația ANIF, în care se specifica că nu este nevoie de aviz pentru obiectivul de investiție ”Campus”, existând o analiză în acest sens încă de la faza PUZ.
  • 20 august 2025 – s-a emis Autorizația de construire nr. 179/20.08.2025 de către Primăria Focșani.
  • 20 august 2025 – Consiliul Județean Vrancea a emis ordinul de începere a lucrărilor și a predat amplasamentul către antreprenor (termen de execuție 12 luni – 08.2026 conform contract).

Notă

: În mai puțin de 24 de ore de la publicarea OUG nr. 41/19.08.2025, CJ Vrancea era în posesia autorizației de construire și avea emis ordinul de începere al lucrărilor. Am demonstrat cu date concrete și documente că tot ceea ce a ținut de instituția Consiliului Județean a fost realizat cu profesionalism și în intervale de timp scurte, respectându-se toate normativele și prevederile legale.

  • 26 august 2025 – Consiliul Județean a comunicat Ministerului Educației (la solicitarea acestuia) un raport de progres în care a detaliat stadiul proiectului, a atașat Autorizația de construire, Ordinul de începere a lucrărilor și Procesul verbal de predare a amplasamentului către antreprenor. (Notă: termen de execuție lucrări 12 luni – 08.2026 conform contract și grafic de execuție depus). S-a menționat că investiția are un progres de 36% și se respectă graficul de execuție.

Considerăm că eliminarea de la finanțare a Campusului din Vrancea este o decizie discreționară a Ministerului Educației, bazată pe criterii subiective. Astfel:

La data publicării OUG nr. 41 din 19 august 2025, Campusul din Vrancea înregistra un progres de peste 30%, motiv pentru care am considerat că era aplicabil în situația noastră art. 6 din actul normativ, care prevedea că: Articolul 6 – Contractele/Deciziile/Ordinele de finanțare finanțate din Planul național de redresare și reziliență încheiate cu beneficiarii instituții și autorități publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002, cu modificările și completările ulterioare, și la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006, cu modificările și completările ulterioare, indiferent de sistemul de finanțare și de subordonare, precum și cu operatorii economici aflați sub autoritatea acestora, în cadrul cărora progresul efectiv al obiectivului de investiții, certificat prin situații de lucrări, este mai mare de 30% se derulează doar în condițiile în care finalizarea obiectivului conform graficului de lucrări asumat este anterioară datei de 31 august 2026.” În situația în care Ministerul Educației considera că nu reprezintă progres fizic al investiției 30% doar definitivarea documentației tehnice (considerată în administrație ca parte componentă a lucrărilor), era aplicabil art. 5 din OUG nr. 41/2025 care prevede că: Contractele/Deciziile/Ordinele de finanţare finanţate din Planul naţional de redresare şi rezilienţă încheiate cu beneficiarii instituţii şi autorităţi publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002, cu modificările şi completările ulterioare, şi la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006, cu modificările şi completările ulterioare, indiferent de sistemul de finanţare şi de subordonare, precum şi cu operatorii economici aflaţi sub autoritatea acestora, în cadrul cărora progresul efectiv al obiectivului de investiţii, certificat prin situaţii de lucrări, este cel mult 30% se derulează în baza unui memorandum aprobat de Guvern, iniţiat de către coordonatorul de reforme şi/sau investiţii cu privire la oportunitatea continuării investiţiei şi impactul bugetar total, avizat de Ministerul Finanţelor şi Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene în calitate de coordonator naţional al Planului naţional de redresare şi rezilienţă.”

Menționăm că, anterior întocmirii memorandumului prevazut în art. 5 din OUG nr. 41/2025, Ministerul Educației a solicitat tuturor beneficiarilor de finanțare rapoarte detaliate de progres și documente justificative. CJ Vrancea a trimis toate documentele, iar președintele Nicușor Halici a semnat o declarație pe propria răspundere că își asumă termenul de finalizare al investiției ca fiind anterior datei de 31.08.2026. Deși Ministerul Educației deținea toate informațiile și justificările necesare pentru menținerea finanțării proiectului Campus din Vrancea, acesta a refuzat continuarea sprijinului, deși memorandumul reprezintă o notă de fundamentare și o propunere politică-administrativă adresată Guvernului, prin care ministerul poate analiza și aproba includerea proiectelor la finanțare. În condițiile în care memorandumul constituie actul prin care Ministerul își asumă, împreună cu beneficiarul, respectarea termenului de finalizare prevăzut în contractul de finanțare, decizia de excludere a proiectului din Vrancea apare ca fiind lipsită de fundament, privând județul de o șansă reală la dezvoltarea infrastructurii educaționale. (Biroul de Presă al Consiliului Județean Vrancea)

RELATED ARTICLES
- Advertisment -

Most Popular

Recent Comments

Krystea Norocel Krysty pe Ape tulburi în Primăria Focșani
Serban Laurentiu Margelus pe Whiskey cu preţ redus vândut de fisc
Camelia Hristea pe Oprea, demisia!
Abonare Vrancea24.ro OK Mai Tarziu