PE și-a adoptat marți poziția privind o propunere de act legislativ pentru a îmbunătăți capacitatea țărilor UE de a combate eficient abuzul sexual asupra copiilor. Deputații europeni au susținut actualizarea definițiilor aplicate la nivelul Uniunii pentru infracțiunile legate de abuzurile sexuale asupra copiilor (ASC) și exploatarea sexuală a copiilor. Propunerea urmărește să adapteze legislația la noile tehnologii, de exemplu la materialele deepfake care conțin abuzuri sexuale asupra copiilor, create cu ajutorul inteligenței artificiale, dar care par reale. Textul ar urma să garanteze că abuzurile și încercările de ademenire a copiilor pot fi urmărite penal, indiferent dacă au loc online sau offline.
Sancțiuni mai dure și eliminarea termenelor de prescripție
În amendamentele pe care le-au depus, deputații propun înăsprirea pedepselor maxime pentru mai multe infracțiuni, inclusiv în cazul activităților sexuale cu copii cu vârsta mai mare decât cea a consimțământului sexual și care nu își dau consimțământul. Sunt vizate și infracțiuni precum recrutarea copiilor în vederea exploatării prin prostituție, posesia sau distribuirea de materiale care conțin abuzuri sexuale asupra copiilor și oferirea unei remunerații pentru unele infracțiuni care implică asemenea abuzuri.
Deputații europeni doresc să elimine termenele de prescripție pentru infracțiunile vizate de legislația actualizată, având în vedere că, potrivit statisticilor, majoritatea victimelor încep să vorbească despre experiențele lor doar la multă vreme după ce faptele au avut efectiv loc. Totodată, victimele ar trebui să beneficieze de un termen nelimitat pentru a putea solicita despăgubiri.
Pentru a alinia legislația Uniunii Europene la progresele tehnologice, deputații doresc să incrimineze în mod explicit folosirea sistemelor de inteligență artificială special concepute sau adaptate pentru infracțiunile ASC. Ei au aprobat și dispoziții privind streamingul în direct al abuzurilor sexuale asupra copiilor și distribuirea online de materiale conexe. Pentru a crește eficiența anchetelor, deputații susțin posibilitatea de a efectua anchete sub acoperire și de a folosi metode de supraveghere sub acoperire.
Deputații doresc să introducă o nouă definiție a consimțământului în mod specific pentru copiii cu vârsta mai mare decât cea a consimțământului sexual. Activitățile sexuale reciproc consimțite care implică persoane apropiate ca vârstă nu ar trebui incriminate, cu excepția cazului în care este vorba de o situație de dependență sau de un abuz de încredere. În schimb, fapta presupusului infractor de a pretinde că este o persoană apropiată ca vârstă de victimă ar trebui să fie o circumstanță agravantă, pasibilă de pedeapsă.
Asistența pentru victime
Copiii care au căzut victimă acestor practici ar trebui să beneficieze de sprijin gratuit, care să includă examinări medicale sau medico-legale, asistență pentru documentarea probelor, o îngrijire medicală sensibilă la dimensiunea de gen și accesul la servicii de sănătate sexuală și reproductivă. Deputații intenționează ca asistența să fie oferită în conformitate cu modelul Barnahus, potrivit căruia serviciile de sprijinire a copiilor victime sunt asigurate în aceeași incintă. Părți terțe, ca de pildă organizații ale societății civile, ar trebui să poată, de asemenea, să raporteze acest tip de infracțiuni.
Raportorul Jeroen Lenaers (PPE, Olanda) a declarat: „Legea pe care am votat-o astăzi este ambițioasă, dar nu putem fi niciodată suficient de ambițioși în ceea ce privește protejarea copiilor. Incriminăm „manualele” care oferă instrucțiuni privind modul de comitere a abuzurilor sexuale asupra copiilor, iar materialele realiste create cu ajutorul inteligenței artificiale vor fi tratate la fel ca materialele reale. De asemenea, trebuie să eliminăm termenele de prescripție pentru infracțiunile de abuz sexual asupra copiilor, deoarece nu poate exista o dată limită pentru justiție.”
Poziția Parlamentului a fost adoptată cu 599 voturi pentru, două împotrivă și 62 abțineri. Negocierile dintre Parlamentul European și Consiliu privind forma finală a actului legislativ sunt prevăzute să înceapă pe 23 iunie. (Biroul de presă al Parlamentului European)