Ediția nr. 13 a turneului SoNoRo Conac, intitulată „Când se așterne praful”, va continua în luna iunie cu un concert programat la Ateneul Popular „Maior Gheorghe Pastia” din Focșani – sâmbătă, 7 iunie, de la ora 19:00. Accesul la concert este liber, în baza unei rezervări pe site-ul https://conac.sonoro.org/.
Ediția din acest an, intitulată „Când se așterne praful”, și-a găsit inspirația în bogatul folclor din spațiul central și est-european din zonele rurale. În aceste spații, atunci când se stingea zgomotul zilei și se așternea noaptea, când totul era încremenit, se năștea liniștea; folclorul se decanta, iar compozitorii l-au preluat și l-au integrat în piese de o frumusețe pură. Creat din dorința de a atrage atenția asupra arhitecturii de patrimoniu din România, prin intermediul muzicii de cameră, turneul SoNoRo Conac a ajuns de-a lungul anilor în peste 130 de clădiri cu un istoric impresionant. Mai multe dintre aceste clădiri au intrat în atenția autorităților după concertele SoNoRo Conac, au fost restaurate și acum se bucură de o binemeritată prezență în circuitul turistic și de aprecierea comunităților locale. Concertul va fi susținut de Kirill Troussov, cu vioara Stradivarius „Brodsky” din 1702 (pe care violonistul Adolph Brodsky a interpretat în premieră mondială Concertul pentru vioară al lui Ceaikovski, în data de 4 decembrie 1881), împreună cu violistul Răzvan Popovici, inițiatorul turneului SoNoRo Conac și cofondatorul platformei culturale SoNoRo, și pianistul Ioan-Dragoș Dimitriu. Din programul concertului fac parte compozitorii Ludwig van Beethoven, Antonio Tomaso Vitali, Eugène Ysaÿe, Johan Halvorsen și Dmitri Shostakovitch.„Iată-ne deja la jumătatea acestui an, în luna iunie, când suntem bucuroși să ajungem pentru prima dată la Ateneul Popular „Maior Gheorghe Pastia” din Focșani, care va împlini în curând 100 de ani de existență. În memoria acestor oameni – precum a fost maiorul Pastia, care și-a donat averea în folosul artei – turneul SoNoRo Conac își continuă nobila misiune de a le onora creațiile și generozitatea prin intermediul concertelor de muzică de cameră. Vom preciza de fiecare dată că le suntem profund recunoscători sponsorilor și partenerilor noștri pentru că aleg să aibă încredere în ceea ce facem și în patrimoniul architectural al României” – a declarat Răzvan Popovici, directorul turneului SoNoRo Conac.
Îndrumat de Sir Yehudi Menuhin încă de la o vârstă fragedă, Kirill Troussov este recunoscut ca unul dintre cei mai importanți violoniști ai generației sale. Este invitat regulat în săli de concert prestigioase și la festivaluri internaționale de muzică de renume, în întreaga lume. Kirill a colaborat cu orchestre precum Staatskapelle Berlin, Leipzig Gewandhaus, Orchestre de Paris, Orchestre National de Lyon, Orchestre National de France ș.a. A susținut concerte în sălile Concertgebouw din Amsterdam, Palais des Beaux Arts din Bruxelles, Théâtre du Châtelet, Théâtre des Champs Elysées, NCPA din Beijing, Suntory Hall din Tokyo și Auditorio Nacional de Musica din Madrid. Printre premiile sale internaționale se numără premiul cultural european „Pro-Europa”, Premiul Davidoff al Festivalului de muzică din Schleswig-Holstein, Premiul internațional Yamaha și Premiul Reuters al Festivalului de la Verbier. Kirill Troussov susține în mod regulat cursuri de măiestrie la Mozarteum Salzburg, Institutul European de Muzică din Viena, la Cremona, Milano, Madrid, Dublin, Berlin, München, Oslo, Budapesta, SUA și Hong Kong. Din acest an este profesor de vioară la Universitatea de Muzică și Teatru din München.
Răzvan Popovici s-a născut la Bucureşti într-o familie de muzicieni şi a început studiul violei cu tatăl său, Mugur Popovici. Ca solist, a cântat alături de Orchestra de Cameră din Köln, Orchestra de Cameră din Kobe, Orchestra Națională Radio, Filarmonica „George Enescu”, Filarmonica Transilvania, Chaarts Chamber Artist din Zürich sau Kamerata Kronstadt. Este invitat regulat la festivaluri precum Lucerne Festival, Wiener Festwochen, Kuhmo Festival, Schwetzinger Festspiele, Spoleto Festival, Ferrarra Musica, Boswil Musiksommer sau Kobe Music Festival. Printre sălile în care a interpretat se numără Carnegie Hall din New York, Suntory Hall din Tokio, Concertgebouw Amsterdam, Musikverein din Viena, Wigmore Hall din Londra, YMCA din Ierusalim sau Bozar din Bruxelles și concertează regulat în întreaga lume ca membru al Ansamblului Raro. Răzvan este iniţiatorul Festivalului Chiemgauer Musikfrühling din Germania (22 de ediții) şi al Festivalului Internaţional de Muzică de Cameră SoNoRo (19 ediții). Concertează în întreaga lume ca membru al Ansamblului Raro și este profesor de violă la Conservatorul Regal din Anvers.
Pianistul Ioan-Dragoș Dimitriu a fost îndrumat pe căile artei pianistice de către pianista și profesoara Corina Ibănescu, de la vârsta de 11 ani. A debutat în 2011 pe legendara scenă a Filarmonicii din Berlin, interpretând concertul nr. 5 „Imperialul” de Beethoven. A urmat cursurile Universității de Muzică și Arte Dramatice din Viena, sub îndrumarea maeștrilor Martin Hughes și Stefan Arnold. Laureat al competițiilor internaționale, precum „Pietro Argento” International Piano Competition (Italia), Cameristi dell’Alpe Adria Competition (Italia) și Casino Austria Rising Stars Award (Viena), a susținut concerte în calitate de solist cu orchestrele filarmonicilor din România, Germania, Austria și Japonia. Dincolo de cariera sa solistică, s-a remarcat ca un promotor fervent al tinerei generații de muzicieni. A fondat Orchestra de tineret „Ton der Jugend Symphonieorchester” din Viena, a organizat două ediții ale concursului de pian „Transylvanian International Piano Competition” în Brașov și este cofondatorul Festivalul TAMTAM din Brașov (patru ediții). Între 2020 și 2024, Ioan-Dragoș Dimitriu a condus Filarmonica Brașov în calitate de Manager și Director Artistic, contribuind la revitalizarea instituției. Din 2024, ocupă funcția de Director de Dezvoltare și Inovare al Asociației Sonoro.
Inițiat în 2013, turneul SoNoRo Conac și-a propus încă de la început, prin asocierea muzicii cu diverse opere arhitecturale emblematice din România, să sugereze nevoia de respect, atenție și sprijinire a patrimoniului și a resurselor culturale extraordinare ale României. SoNoRo Conac a pornit de la ideea de a reda muzicii de cameră spațiul originar, de natură intimă, propice dialogului cultural și ascultării active din partea unui public restrâns. Acest proiect își propune să sensibilizeze opinia publică în ceea ce privește multitudinea clădirilor de patrimoniu reabilitate – clădiri spectaculoase și elegante, care trebuie reintroduse în circuitul cultural. În cele douăsprezece ediții anterioare, turneul SoNoRo Conac a pus pe harta emoțională a țării noastre peste 130 de clădiri de patrimoniu, unele dintre ele complet necunoscute publicului din România, dar a atras atenția și publicului internațional asupra unora dintre cele mai frumoase simboluri arhitectonice din țara noastră. (comunicat de presă)