Drumul de mare viteză spre Moldova primește numai frâne din partea PSD

0

Regiunea istorică a Moldovei va celebra, în acest an, Centenarul Marii Uniri de la 1 Decembrie 1918 fără niciun centimetru de autostradă! Drumul de mare viteză care ar trebui să lege sudul României, Bucureștiul, de nordul Moldovei, și care ar trebui să treacă și prin Focșani, străbătînd Vrancea, se împiedică de ani de zile de termene amânate, în urma tergiversărilor și a deciziilor proaste luate de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere.

Regiunea Moldovei are ghinionul de a se împotmoli în zeci de amânări la licitațiile pentru Studii de Fezabilitate și Proiecte Tehnice pentru 330 de kilometri de autostradă, în decurs de peste un an, înregistrând astfel, din cauza incompetenței celor care ne conduc, un record negativ! Când spun incompetență fac referire la ”pregătirea deficitară a documentației de licitație, a caietelor de sarcini, a studiilor de fezabilitate, dar și la tergiversările și deciziile greșite ale echipelor din CNAIR care se ocupă de licitații”, după cum acuză Asociația Pro Infrastructura.  

Autoritățile nu au stabilit nici măcar dacă drumul de mare viteză pe ruta Ploiești-Buzău-Focșani-Bacău-Pașcani va fi autostradă sau drum expres, acest lucru urmând a se stabili la realizarea SF-ului, un document care ar fi trebuit făcut încă din 2014 și care nu este gata nici acum!

Se pare că termenele amânate sunt cauzate de CNAIR, care a fost obligată de instanțele de judecată, la contestații, să corecteze documentațiile și să reevalueze ofertele proiectanților respinși!

Probleme majore sunt întâmpinate chiar pe segmentul de drum Focșani-Bacău, lucru care ne interesează în mod direct pe noi, vrâncenii! Una dintre firmele de proiectare participante la licitație s-a adresat Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC), care i-a dat câștig de cauză, obligînd CNAIR să îi re-califice oferta. CNAIR a contestat decizia CNSC la Curtea de Apel București, amânînd astfel cu aproape o lună procedura de licitație. Curtea de Apel a confirmat decizia CNSC.

Iar probleme de acest gen sunt și pe alte tronsoane, cu știința celor din PSD care conduc Ministerul Transporturilor și Compania de Drumuri.

În cazul haosului privind construcția autostrăzii Moldova se vede clar cum politicul, în speță PSD, a deprofesionalizat un întreg sistem și cum o țară suferă pentru că în instituții se lucrează la comandă politică, se semnează condici la partid și se pregătesc licitații cu dedicație!

Compania de Drumuri a acționat total în dezinteresul unei întregi regiuni a României, lipsa de pregătire a celor de la departamente precum cel de achiziții publice ducînd la înregistrarea acestui record negativ care lasă Moldova, la o sută de ani de Românie modernă, fără o palmă de autostradă!

Județele din Moldova așteaptă autostrada încă din 2014, de la finalizarea Master Planului General de Transport. Dacă PSD, Guvernul Dăncilă și Daddy Liviu Dragnea nu se trezesc din amorțeală, România riscă să piardă finanțarea europeană pentru drumul de mare viteză!

Am făcut numeroase declarații pe acest subiect și am cerut celor responsabili să arate competență și să vină să răspundă românilor din Moldova care cer construcția de autostrăzi care să aducă dezvoltare în estul țării.
Până atunci, pesediștii ar trebui să aibă pe conștiință morții de pe E 85, un drum dintre cele mai periculoase, și, mai ales, depopularea județelor din Moldova din cauza lipsei investitorilor și a sărăciei.

Ion Ștefan, deputat PNL